Det här är ett obekant område för mig, men nu måste jag ta mig an det.

Vi bygger kök och planen är att ha ordentlig belysning i taket i form av spottar på skena eller liknande. Alltså inget inbyggt eller så. Troligen kommer vi dimra dem så att det går att ha som stark allmänbelysning och lite svagt som mysbelysning. Men det saknas något mera närmare bänkarna.

Vi bygger ett parallellkök utan överskåp. Istället kommer vi ha öppna hyllplan. Under dessa skulle man ju kunna sätta downlights. Att de syns lite, dvs utanpåliggande gör inget. Men, jag fastnar lite kring hur vi löser det med spänning til och från. Hur döljer man trafo och sladdar bra? Vi ska ha ett uttag vid varje vägg, strax under första hyllplan på båda sidor. Men vi vill inte ha kontakten till trafon sittandes i där hela tiden. Och hur löser man av/på bra?

I förra stugan satt vi Ikeas downlights under ett överskåp. Men då hade vi hela tiden en sladd i uttaget och knappen fick sitta trist på sidan av skåpet. Det gick, men elegant var det inte.

Kan man ha fast anslutning till trafon? Fräsa in kabeln i väggen? Tar gärna emot lite tips.
 
Ingen som vill förklara eller ge tips?
 
Det finns tunna kanallister som klistras fast t.ex - det blir rakt o snyggt.
 
Jojo, men frågan är mera hur jag löser det med strömmen. För de där kanallisterna producerar väl inte sig egen spänning! :)

Vilken amatur är inte det viktigaste, utan HUR den ansluts till elnätet på ett diskret sätt när den sitter under en öppen hylla. Men tack för svar.
 
Vad är det för material i väggen?

Jag hade nog bilat ur ett spår i väggen (om det hade varit betong t.ex) och lagt in ett rör upp till hyllan. I detta rör hade jag dragit kablarna till spottarna. Konvertern hade jag gömt undan i "andra änden". Sedan är det bara att dra över husfix och sedan kakla/måla/tapetesera.

Är hyllorna tillverkade av trä hade jag sedan fräst ur ett hål för kabeln samt spotten och på så sätt dolt all kabeldragning. Med detta förfaringssätt kan man även få den helt infälld i hyllan. Detta förutsätter naturligtvis att det är LED du ska använda.
 
Redigerat:
Det är ca 15 mm tretex, sen massiva träplank. Konsten är inte att fräsa ur för flex-slang, utan att dölja det hela snyggt sent. Tretexen är ju som bekant mjuk och det är inte helt lätt att få spacklet att fästa och jämna ut bra. Det syns sedan när vi sätter på lumpappen. I bästa fall bara lite, i sämsta fall väldigt tydligt.

Vi måste alltså redan nu bestämma exakt vart hyllorna ska sitta... gör det hela lite mer komplicerat. Men men, vi får gå hem och fundera.

Kan man inte gömma trafon tex i ett av underskåpen? Hur gör du sedan med switchen? Jag har inte plats för att lägga på dem på strömbrytaren till den allmänna belysningen.
 
För av/på och gömma trafon, så gjorde en vän till mig en rätt smart grej. Han satte strömbrytare för bänkbelysningen precis innanför dörren (intill brytaren för takbelysningen, den satt ju redan intill dörren). Sedan sågade han ur ett utrymme i dörrkarmen för transformatorn, och dolde den med foderlisten.
hur ledningarna sedan drogs till hyllorna minns jag inte helt, men jag tror att det gick infräst i väggen upp från dörrposten, ovanför innertaket och sedan ner inne i ett köksskåp som gränsade till hyllorna.
 
Var transformatorn placeras är helt och hållet en smaksak. Jag har t.ex. placerat mina i ett av skåpen. Huvudsaken är att de är dolda, men samtidigt lättillgängliga om de skulle gå sönder.

Transformatorerna är sedan kopplade till strömbrytaren på väggen. Jag har en strömbrytare med två knappar (vet ej vad de kallas). En går till takbelysning och den andra till spottarna ovanför bänkskivan.

Ang. tretex-skivorna... Du har inte funderat på att byta ut dessa till gipsskivor alt. sätta gips över? Sätter du gips över har du ju möjlighet att kakla någon gång i framtiden (om du skulle vilja?). Med tretex går inte detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.