Hej!

Första inlägget här :)

Jag håller på att planera en larminstallation här hemma, siktar på att köpa pylarna från www.homesecuritystore.com för att komma undan lite billigare.

Skulle gärna få lite synpunkter på placeringen av ir-detektorer i huset.:) Huset är ett sutteränghus och på övre plan är det dryga två meter till sovrumsfönstren.Fönster på motsatt sida ligger på "normal" höjd. Utanför vardagsrumsfönstren är det en balkong med trappa ned till mark.

Som bifogade skisser visar så får jag nu en vit fläck vid köksfönstret och korridoren vid sovrummen är bara delvis täckt, men gör det något? Funderar också på om det är nödvändigt med detektorer i alla sovrum på överplan, men då behöver ju hela korridoren vara täckt.




Vad tror ni om placeringen av branddetektorerna?

Tack på förhand!

/run
 
  • Övre plan larm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarplan larm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så man skall tänka är att i första hand så skall alla förflyttningsvägar täckas. därefter täcker man upp viktiga rum osv..
 
Om sovrummen behöver täckas skulle jag säga beror på hur det ser ut i utomhusmiljön. Tjuvar ställer sig inte gärna på en stege och går in genom ett fönster om halva granskapet ser på. Speciellt inte om det är stängt (magnetkontakter kanske skulle fungera lika bra i dessa rum).

Personligen skulle jag inte sätta IR-detektor så att det går att slå sönder ett fönster och komma åt den utan att bli detekterad. Lite paranoid kanske, men det känns som en onödig brist i planeringen. Jag undviker också att ha IR-detektorer pekandes mot fönster i solläge för att undvika falsklarm.

Och så bör man naturligtvis inte lägga upp sin larmritning på ett publikt forum så att alla kan se var man har satt sina detektorer. ;)
 
OK, jag är inne på att skippa detektorerna i sovrummen just för att det behövs stege för att nå fönstret. Av samma anledning är det därför klokt att ha detektorer i samtiga rum på källarplan. Ska nog justera placeringarna lite i vardagsrummet för att få bättre täckning - och ev. komplettera med ytterligare en. Då täcker jag hela det "allmänna utrymmet" på övre plan.

Det där med att placera detektorer mot fönster med solinstrålning hade jag redan hittat tips om - men tack ändå :)

sandhall skrev:
Och så bör man naturligtvis inte lägga upp sin larmritning på ett publikt forum så att alla kan se var man har satt sina detektorer. ;)
Nej, det är verkligen inte så smart. Men den här tråden är precis som bullen-filmerna brukade inledas: "Som vanligt är det inte pojken i filmen som skrivit brevet" ;)

Tack för era tips! Nu ska det beställas larmprylar :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.