Tänkte smälla upp en kvist vid ytterdörren.
Golvet har tre sidor....
150X130X200. Två raka och den kortaste diagonalt.
Taket ska se likadant ut men med lutning. "stolarna" placeras altså ut som en solfjäder. Klarar jag mig med 45X145:surprised:r eller ska jag gå på 45X200???

Hur räknar jag ut lutningen? Den längsta stolen blir typ 350 cm lång och i ytterkant ligger den på höjden 260. Klarar jag det med en stigning på 100 cm totalt eller? Någon som kan hjälpa mig med detta?

 
Bob_the_builder
Skulle gärna hjälpa till, men förstår inte riktigt frågan... :p

Vad menar du med "klarar"? 350 cm takbjälke som "stiger" 100 cm ger en lutning på knappt 17 grader. Vilken taklutning vill du ha?
 
Med "klarar" menade jag, om jag får "rätt" lutning på taket. Glömde säga att det ska på betongpannor...

Skulle väl vilja ha minst 17 gr lutning. Kanske nån grad till så att ex. snö åker av lättare och så att det blir lite mindre belastning.

Men ca. 20 grader då. Blir det lagom tro? Vill samtidigt inte ha för stor lutning så att det ser konstigt ut.
 
Bob_the_builder
Jag är nog inte rätt man att råda om det estetiska... ;) Det beror nog mest på hur huset ser ut idag. Tekniskt sett är dock den nedre gränsen för betongpannor 14 graders lutning.
 
Ja det estetiska ja.. :-/ Äh...tror nog att det blir bra.
Nä.. jag är säker på att det blir bra!

Om "takstolen" är 4 meter lång och den stiger från 2,36m till 3,40m. Då borde jag kunna ta höjdskillnaden 1,04m och dela på 4:a. Jag får då 26cm vilket skulle motsvara ca. 15 grader...???? ( Benders)

Kan jag räkna så? Eller snarare, blir det rätt så?
 
kenka skrev:
Ja det estetiska ja.. :-/  Äh...tror nog att det blir bra.
Nä.. jag är säker på att det blir bra!

Om "takstolen" är 4 meter lång och den stiger från 2,36m till 3,40m. Då borde jag kunna ta höjdskillnaden 1,04m och dela på 4:a. Jag får då 26cm vilket skulle motsvara ca. 15 grader...???? ( Benders)

Kan jag räkna så? Eller snarare, blir det rätt så?
Njaeaeaeäa..... när man räknar lutning utgår man från bas och höjd, takstolen ligger ju som diagonal i det förhållandet(triangel), även om det inte slår på så mycket gentemot om den legat som bas.

en på fyra=14 grader
en på två= 27 grader
en på en= 45 grader

Comprende??
 
Bra sajt!! :surprised:
 
Bob_the_builder
Ja, din formel för den procentuella lutningen stämmer ju, men man pratar ju oftast om grader och då är det den här som gäller:

Lite högstadiegeo-/-trigono-metri:

triangel.gif
Ovan är en rätvinklig triangel. Vinkeln b är rät, dvs 90 grader. Takbalkens/-stolens längd representeras av sidan ac. "Takvinkeln" är vinkeln a, dvs takets vinkel mot horisontalplanet. För att räkna ut vinkeln a om jag känner till längden på ab och cb så använder jag formeln:

tan a = cb/ab

är andra längder kända används istället någon av de nedre varianterna:

sin a = bc/ac
cos a = ab/ac

De trigonometriska funktionerna (tan, sin, cos) finns på varje miniräknare med självaktning.  :)

Om jag vill räkna ut längden på en av tre sidor i triangeln (med övriga två kända) nyttjar jag Pythagoras sats:

ab[sup]2[/sup]+bc[sup]2[/sup]=ac[sup]2[/sup]

(Edit: jag upptäckte att jag hade varit lite inkonsekvent när jag valde variabelnamn. I Pythagoras sats är det naturligtvis sidornas längd man räknar med och inget annat...)
 
Thanks folks!!

 
Hej
Min gamla balkong har 3 cm lutning på 2,3 m bredd. Plåten är dubbelfalsad.Ovanpå ligger träkilar för att få trallen plan.
Jag skall riva den och utöka bredden till 3,m. Hur mycket lutning är minsta möjliga i cm med falsad plåt?
 
gunnar blomkvist skrev:
Hej
Min gamla balkong har 3 cm lutning på 2,3 m bredd. Plåten är dubbelfalsad.Ovanpå ligger träkilar för att få trallen plan.
Jag skall riva den och utöka bredden till 3,m. Hur mycket lutning är minsta möjliga i cm med falsad plåt?
I länken kan du läsa på om lutning:
http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm
 
3 cm på 2.3 m är en otroligt liten vinkel. Under en grad om jag räknat rätt (trigonometri är inte min starka sida).

Med plåt måste du öka lutningen till minst 5.7 grader enligt ovanstående tabell. Det borde bli ett fall på ca 30 cm på 3 meter.

Falsad plåt är dessutom ganska dyrt. Kanske läge att använda papp istället?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.