Kan någon förklara varför min stickis (Bosch 135:a) vill dra snett, jag får hålla emot rätt ordentligt för att följa linjen, det är otroligt enerverande.

Norrl.
 
slitet blad,böjt blad eller blad av dålig kvalitet .....om det inte är något av detta så har antagligen bladstyrningen på maskinen blivit skadad alt. kört med ett för tunnt blad för bladstyrningen...
tredje alternativet är att du kör för fort med maskinen i hårt träslag...fjärde alternativet är att du ställt in pendelrörelsen fel till det material du kör i.
 
Pottan skrev:
Kan någon förklara varför min stickis (Bosch 135:a) vill dra snett, jag får hålla emot rätt ordentligt för att följa linjen, det är otroligt enerverande.

Norrl.
Kan finnas gott om anledningar.

1, Bladet är slött.
2, Det är fel sorts blad, du försöker tex göra kurvor med ett icke-skränkt blad eller klyva med ett fintandat kap-blad.
3, Bladet sitter inte rätt fast, utan sitter lite snett
4, Bladet har inte hamnat i spåret på styrrullen
5, Någon av styrklackarna trycker på bladet - testa att köra utan att koppla på dessa
6, Bordet är inte 90 grader mot bladet
7, Det finns konstiga spänningar i träet - testa att såga i tex en tjock mdf-bit
8, Du trycker för hårt på maskinen
9, Du använder pendling i en kurva
10, du klyver utan pendling, eller med för lågt varvtal, eller medför starkt tryck framåt

Börja med att kolla dessa saker
 
Nytt blad av bra kvalité, sågar och klyver i tvåtum furu med fulla varv och låter sågen göra jobbet, full pendling, bladet i styrrullen och vad jag såg innan mörkret föll och jag gick in var att bladet satt i ordenligt i fästet, i morgon ska jag testa att koppla ur styrhjulen så får vi ser vad som händer.

Norrl.
 
Styrhjulen är med hela tiden, men styrklackarna går att köra isär.
 
Självklart menade jag klackarna, sorry, lite trött efter femton timmar på husbygget.
 
Vet ej om det är relevant, men på den gröna bosch stickisen med snabbfäste jag hade ifjol så kunde bladet ibland sätta sig lite på sniskan.
Man fick då hålla upp låshylsan samtidigt som man ryckte lite i bladet.


/ Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.