Jag undrar om någon känner till märke, modell, pris, återförsäljare mm på nedanstående spottar.
De förekommer ofta i kök i inredningstidningar, de sitter i en rektangulär metallfärgad ram och diametern på spotten är över 10 cm. Det är två spottar i samma ram och de är vinklingsbara. De har ett ganska starkt sken, dvs inga vanliga "småspottar".

Tack på förhand!
 
zno skrev:
Kan i alla fall hjälpa dig med exempel på märke och modell. Har själv Aneuker Bateria i köket och dom pryder sin plats. Har dock vita då det smälter in snyggare i taket.

[länk]
Det var dom jag menade som jag inte tycker är bra men har man högt till tak osv så kanske det är annat men i normalhögt tak så gillar jag dom inte.
 
Glufsglufs skrev:
Det var dom jag menade som jag inte tycker är bra men har man högt till tak osv så kanske det är annat men i normalhögt tak så gillar jag dom inte.
Om dom strålar mycket värme eller inte beror på vilken armatur man monterar. That said, så har jag faktiskt den "värmestrålande" varianten :p.

Grejen med denna belysning och nästan all fast belysning man ser på inredningsbilder nuförtiden är att de är utformade för offentlig miljö. Adaptionen till vanliga svenska hem går bra i de flesta fall men inte alla.
 
Tack för tipsen! Det är de "varma" jag menade. Såg dem i en lampaffär i Sthlm och de var riktigt varma men vi har 2.5 m till taket så det kanske inte blir så varmt.
Vad är priset för de med 1 resp 2 spottar?

Kan man beställa billigt på webben?
 
En fråga ang dessa spottar. Vi ska göra om vardagsrummet till kök och befintliga singelspottar går längst med väggarna ca 60 cm från väggarna. Rummet är 3,6 brett. Räcker ljusstyrkan i dessa spottar för att belysa köket inkl mitten av köket genom att vinkla en av spottarna per par mot mitten av rummet?
Svår fråga kanske?!
 
Turner känns lite dyra. Finns det kopior?
 
zno skrev:
Om dom strålar mycket värme eller inte beror på vilken armatur man monterar. That said, så har jag faktiskt den "värmestrålande" varianten :p.

Grejen med denna belysning och nästan all fast belysning man ser på inredningsbilder nuförtiden är att de är utformade för offentlig miljö. Adaptionen till vanliga svenska hem går bra i de flesta fall men inte alla.
Av en händelse så råkade jag på ett projekt montera den "varma" varianten både i sne-tak och i vanligt tak som låg på 2,30 i höjd och jag skulle inte vilja ha dom hemma men det är ju min uppfattning. Ljuskällan (som är den varma delen) är för offentlig miljö mer än hemmabruk förutom möjligen i väldigt stora rum, armaturen i sig kan man väl ha var man vill men jag rekomenderar ingen att ha 100W i spotlights eller downlights. Absolut inte denna model och liknande om den ska fällas in i tak med "hink" och isolering, inte efter den installation jag en gång gjort.

Min uppfattning är att för hemmabruk och spotar så maxar man med 50W fast det finns ju andra uppfattningar om det.
 
Redigerat av moderator:
DarrenB skrev:
...De förekommer ofta i kök i inredningstidningar, de sitter i en rektangulär metallfärgad ram och diametern på spotten är över 10 cm. Det är två spottar i samma ram och de är vinklingsbara. De har ett ganska starkt sken, dvs inga vanliga "småspottar".
Kan möjligtvis vara Rydens Float du menar.

Vi ville inte heller ha några "småspottar" och valde därför Float. 230 i takhöjd. Fungerar alldeles utmärkt. Inte så dyra heller. Ca 500 kr/st inkl 50w ljuskälla för 1-lampsversionen. Vi bytte dock ner oss till 35w och dimrar sedan ytterligare. De finns också med 2,3 och 4 i samma ram.
 
  • IMG_2386a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2383a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
it-snubben skrev:
Kan möjligtvis vara Rydens Float du menar.

Vi ville inte heller ha några "småspottar" och valde därför Float. 230 i takhöjd. Fungerar alldeles utmärkt. Inte så dyra heller. Ca 500 kr/st inkl 50w ljuskälla för 1-lampsversionen. Vi bytte dock ner oss till 35w och dimrar sedan ytterligare. De finns också med 2,3 och 4 i samma ram.
Japp. De finns väl även med aluram?

Räcker verkligen 35W? Var kan man köpa dessa online?

/D
 
Det är ju 35w / ljuskälla. Vi har 8 st ljuskällor så här blir det totalt 280 watt. Det räcker till för att göra rummet ljust. Detta i vårt vardagsrum vill säga. Ett kök kanske behöver ytterligare någon ljuskälla. Undvik i alla avseenden att rikta ljuset ut mot rummet. Det är inte trevligt att bländas.

Vi hade hem en ljusdesigner som lämnade ett förslag på ljuskällornas placering. Vi följde dennes tankar i det mesta men inte till fullo utan reviderade lite efter eget tycke.

Vi har spottarna ca 30 cm från vägg, riktade mot väggen. De kunde kanske ha placerats lite längre ut men jag tycker de ger en finare ljuskägla på väggen så här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.