Mikael_L
Nu har jag gjort fönsterhål och satt vindväv under spikläkten.
Vindväven är vikt in i fönsterhålen och det är en lämplig 1 cm drevmån runt fönsterkarmen.
Så nu är det bara att börja dreva, jag tänker köra med vanligt MU-drev.

Men sen då ... Ska jag inte sätta något vind (och vatten?) skydd utanför drevet.
Jag ska inte har några fönsterfoder på ovansida och undersida utan där blir det bara överbleck och fönsterbleck. Jag har inte kommit riktigt dit ännu, men just nu verkar det som att det blir rätt fritt tillträde för vind och väder mot drevet, bakom blecken.
 
  • drevman.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
På insidan är jag nog klar över vad man ska göra(tror jag i alla fall :O) ...
Ångspärren ska täta mot karmen, t.ex. en bottningslist + akrylfog.

Men det är utsidan som är mitt frågetecken nu.
 
Mikael_L
OK, någon liten bit läkt då....
Det borde kunna gå. Under fönsterblecket går det definitivt, för ser jag nu att jag bör klämma dit en spikläkt eller liknande som stöd för blecket på undersidan.

Överblecket är jag inte lika säker på att jag har nåt att spika i, men jag ska kolla nu.
 
måste man verkligen sätta en list och foga igen på insidan?
 
Mikael_L
På insidan kommer jag antagligen endast sätta drevningslist/fogningslist och ev fogning.
PB_D2-list_080708.jpg

Sen får de invändiga smygarna dölja allt.
 
Mikael_L
Idag kom jag en bit på väg.
På översidan av karmen blir det svårast, då det blir väldigt lite att spika fast någon tätande läkt i.
Jag satsar på att i huvudsak få fast den på bägge sidorna om fönstret, då blir risken halvt överhängande att jag får någon glipa kvar som det blåser genom (jag återkommer med bild på detta någon annan dag).

Så idag har jag drevat i lite från utsidan, bild 1.
Klippt ur en smal remsa av syllisolering av skumplasttyp och petat in i springan framför drevet, bild 2 o 3.
Denna kommer definitivt stoppa blåst jättebra, men även ev snödrev och rinnande vatten.

Sen blir det den där läkten, en bit 22mm vitmålad bräda framför, som täcker det hela i ytterligare ett skikt.

Jag tycker det verkar bli bra ... :O
 
  • drevning-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • drevning-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • drevning-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säg till när du ska sälja huset! Jag är intresserad! ;)
 
Mikael_L
Ska du vänta till det är klart får du väl sikta på det som pensionärsboende ... :D
 
måste man verkligen sätta en list och foga igen på insidan?
 
Mikael_L
På insidan ska det ju bli diffusionstätt (eller så ångtätt som möjligt iaf).
Då gäller det att ansluta plasten (diff-spärren) så bra som möjligt.
Helst mot glasytan ;), men det går ju inte, så det blir mot karmen. Och en fog där är ju bra för att överbrygga mellanrummet mellan karmen och hålet i regelverket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.