corre skrev:
Jag köpte en sån igår. Var på Rusta och inspekterade lite, konstaterade att den var tillverkad i Italien, och bara hade en B&D klisterlapp på sig.
Då finns det kanske hopp för den i alla fall.
Är du helt säker på att den inte hade några påklistrade gelkuddar också? Kolla noga på manometern att den verkligen är numeriskt graderad i bar och inte små lustiga illustrationer av blåsning, sprayning osv. :)
 
Redigerat:
Som alla säger, "går bra att pumpa däck med". En liten liten reservation på det kanske. Nu har jag ingen av de ovanstående, men 3hk'are från Harald Nyborg, som inte verkar finnas längre. Alltså formodligen lite kraftigare än den som dryftats här. Det beror i allra högsta grad på vilka däck man ska pumpa. Nu tror jag ingen här har däck av den kalibern kanske, men däcken på lastaren tar en hel evighet att pumpa. Har lite pyspunka på ena framdäcket så det kräver pumpning varannan veck (jajaja, det ska fixas). Kompressorn får jobba kontinuerligt i ganska många minuter innan jag är färdig, och sådär jättelänge ska den väl helst inte gå utan paus har jag för mig att jag läst i manualen (numera borttappad :p)
 
Stefan N skrev:
Man får ju seriekoppla.... :D
Däremot borde det funka att parallellkoppla för att få högre kapacitet. Tror det skulle bli en ganska prisvärd lösning i förhållande till kapaciteten.

Annars gäller väl större kompressor = bättre
Enda nackdelen med en stor kompressor är att det kan ta onödigt lång tid att ladda tanken för att pumpa cykeln
 
SaabAero skrev:
Däremot borde det funka att parallellkoppla för att få högre kapacitet. Tror det skulle bli en ganska prisvärd lösning i förhållande till kapaciteten.

Annars gäller väl större kompressor = bättre
Enda nackdelen med en stor kompressor är att det kan ta onödigt lång tid att ladda tanken för att pumpa cykeln
Jag definierar förvisso kapaciteten mot luftflödet (som är proportionellt med effekten) olch inte tankstorlek
 
Nimajneb skrev:
Jag definierar förvisso kapaciteten mot luftflödet (som är proportionellt med effekten) olch inte tankstorlek
Visst är det så men samtidigt brukar även kompressorstorleken och tankstorleken ha ett visst samband. Antar att det finns rekommendationer på detta.
Kan ju kännas onödigt att ladda en 200lit tank för att pumpa skottkärran.. Om inte annat blir energiförbrukningen onödigt stor
 
Tömmer ni tanken efter varje användning?
 
Mikael_L
SaabAero skrev:
Visst är det så men samtidigt brukar även kompressorstorleken och tankstorleken ha ett visst samband. Antar att det finns rekommendationer på detta.
Kan ju kännas onödigt att ladda en 200lit tank för att pumpa skottkärran.. Om inte annat blir energiförbrukningen onödigt stor
Tvärtom, med stor tank blir det noll energiförbrukning att pumpa skottkärran, ty då räcker luften i tanken så kompressorn behöver inte alls gå igång. :D
 
Ja inte fasen tömmer man väl tanken när den "bara står" ? Eller har jag missat nåt här?
 
Att dränera tanken efter varje användning är inte nödvändigt, å andra sidan beror det också på hur mycket motorn har arbetat vid tillfället den användes. Jag brukar i alla fall försöka dränera tanken vid ungefär var tredje tillfälle jag använder kompressorn.
 
Mikael_L skrev:
Tvärtom, med stor tank blir det noll energiförbrukning att pumpa skottkärran, ty då räcker luften i tanken så kompressorn behöver inte alls gå igång. :D

Det förutsätter ju att systemet håller tätt...
Min Jula kompressor håller inte tätt speciellt länge.
 
SaabAero skrev:
Det förutsätter ju att systemet håller tätt...
Min Jula kompressor håller inte tätt speciellt länge.
Packningar trivs oftast bäst under visst tryck, så det är i vilket fall inte dåligt att behålla trycket.
 
Verkningsgrad på 80% på en kompressor är ju väldigt bra... hur har selekta lyckats med det?
 
SaabAero skrev:
Däremot borde det funka att parallellkoppla för att få högre kapacitet. Tror det skulle bli en ganska prisvärd lösning i förhållande till kapaciteten.
...
Det funkar finfint om man inte är så stadd vid kassan, körde själv med två paralellkopplade småkompressorer tills den ena brann upp, då blev det uppgradering till en trefaskompressor. Ett hett tips är att koppla dem på olika faser så att säkringarna håller. Som sagt en prisvärd lösning med hyfsad kapacitet.
 
Milkshaken skrev:
en del säger att den inte duger för sprutmålning.....??? Mej veterligen så sprutlackar jag inte med högre än 3-3,5 kg tryck, och det ska den väl klara utan problem. det går väl att ställa ned den.... Ska man däremot köra slamfärger, typ,falu rödfärg mm, då behöver man en med större tryck och gärna större munstycke.
Ibland blir man förvånad. Min nya spruta kör på runt 2 bar, men min kompressor är chanslös. Det visar sig att den kräver upp till 500 liter/minut...

--- Mats ---
 
köpte sj julas kompressor förra veckan. funka prima till d ja har tänkt använda den till. spika upp ett innertak i helgen med 50mm dyckert. grymt prisvärd om du frågar mig. (har även en 380L/M kompressor i garaget):rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.