janwide
Det verkar vara en framkomlig väg. Ring Thermisol och kolla av vad de tycker.
 
Jag ringde ThermiSol idag. Det tog ett tag innan vi lyckades prata om samma sak, tror jag, klurigt med kommunikation ibland. Slutklämmen blev i alla fall att cellplast på utsidan i första hand är avsett för pannor så att det blir en luftspalt över cellplasten. Så shingel är ute för min del. Pannor är för tungt tror jag, alltså plåt. Men om man skaffar cellplast med "rännor" undertill, så borde man kunna ha papp på sponten, sen cellplasten med rännor under för att skapa luftspalt mellan pappen och cellplasten, och sen plåt direkt på cellplasten utan läkt, cellplasten får fungera som isolerande läkt. Vad tror ni om det?
 
janwide
Varför vill du absolut ha cellplast?
 
Huset som är 1.5-plan är i stort sett oisolerat på övervåningen, och att isolera inåt skulle ta för mycket av utrymmet. Så jag måste isolera utåt, och när jag ändå tar bort eterniten från taket så tänkte jag lägga på lite isolering. Hittils så verkar cellplast vara det enda vettiga.
 
janwide
I så fall kan inte jag se varför du inte skulle kunna använda principen som Thermisol själva rekommenderar vid falltak. Vad var deras argument mot detta? Cellplasten blir visserligen instängt mellan två täta skikt men den riskerar inte att mögla. Mineralullsboarden är väll inte heller fuktkänslig? Här skulle du i och för sig kunna lägga en cellplast med rännor, som du nämnt tidigare, men lägg i så fall rännorna uppåt mot boarden så att ev. fukt kan vädras ut där. Lägger du dom nedåt blir det ingen eller liten effekt av isoleringen.

Diffusionsöppen underlagsduk är nog i och för sig bra om man vill undvika kallvindsproblemen. Men det avgörande tror jag är att du får en varmare råspont invändigt så att ev. fukt inte kondenserar på den.

Har du för avsikt att inreda övervåningen?
 
Jag hänvisade till falltaksexemplet i telefonsamtalet, men han hade inte broschyren så det blev ingen diskussion av det tyvärr. Det tog en stund innan det blev något vettigt sagt i min mening eftersom han använde sig av för mig underlig logik när han sa att fukten som ev. diffunderar upp i cellplasten "neutraliseras". Jag förstod inte och förstår fortfarande inte vad han menade och han kunde inte förklara när jag menade att fukten till slut måste ta vägen någonstans annars blir cellplasten mättad. Det enda vi egentligen kunde enas om var att det behövs en luftspalt ovanför cellplasten.

Övervåningen är redan inredd. Jag är alldeles nyinflyttad så jag vet inte riktigt hur huset fungerar än, men förra ägaren sa att det kunde bli kallt där.
 
janwide
Som jag ser det är det så här. Har du en diffusionsöppen underlagsduk bör du ha en luftspalt över cellplasten annars tappar man poängen med underlagsduken eftersom fukten ändå inte kan vandra ut.

Har du en tät underlagsduk spelar detta ingen roll eftersom ingen fukt kommer upp inifrån. Om någon fukt kommer ner till cellplasten utifrån, trots tätt ytskikt, gör detta ingen skada heller eftersom du har ett tätt skikt mot taket utifrån. Lägg bara ett tillräckligt tjockt lager isolering utvändigt så att ev. utträngande inomhusfukt inte kondenserar inuti väggen. Proportionerna på detta finns det andra forumprofiler som kan räkna ut bättre än mig. Sedan är det förstås viktigt att du har fungerande ventilation i boytan.

Rita gärna en skiss hur konstruktionen ser ut nu.
 
Så här ser huset ut i stort sett, från alla 4 håll, något bredare på ena ledden så att kuporna där blir lite bredare samt att det blir en kort liten nock.

Jag har bara bott i huset i några veckor så jag kan det inte så bra än. Den enda isoleringen på övervåningen är det som är markerat med gult, och är spån. Kanske finns det spån även i taket på kuporna, men det kan jag inte se då det är stängt utrymme. Väggarna på nedervåningen har kanske lite isolering men det har jag inte ritat ut. Däremot så är alla väggar tilläggsisolerade med glasfiber, dock utan riktig luftspalt, om jag förstått rätt.

Nu ligger det alltså papp och eternit på taken. Jag vill inte gärna att det bygger för mycket när jag isolerar taken, för de små kupornas fönster går idag ner ganska nära taket, så jag får byta till lite lägre fönster i underkant när jag isolerar på detta sätt. Ska föresten byta till plastfönster, förmodligen från G&B, bara de återkommer med offert.

Efter att ha läst på lite till tror jag att det blir att ta bort både eternit och papp. Sen lägga på Halotex RS10 och sen 10cm cellplast. Efter det så lutar det åt att skippa läkt och lägga korrugerad plåt direkt på cellplasten så att det inte bygger mer än nödvändigt. Ev. fukt borde kunna hitta ut till topparna i plåten tycker jag.
 
  • hus-1.png
janwide
Jag tror med all säkerhet att det trots allt finns någon isolering i snedtaket. Om det bara är råspont, papp och eternit skulle det vara MYCKET kallt på vintern. Troligare är att det innifrån sett är någon form av gips eller annan skiva, sedan isolering följt av en luftspalt och därpå råspont, papp och sist eternit. Kanske jag har fel men kolla igen hur taket är uppbyggt innan du bestämmer dig för hur du ska isolera. Finns det fuktspärr? Hur tjock är den nuvarande isoleringen? Luftspalt? Vad består den nuvarande isoleringen av? o.s.v.
Utöver det tror jag att du är inne på helt rätt spår.
Lycka till!
 
Tack för bra tråd!
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
janwide skrev:
Skönt att det löser sig.
Nåja, jag väntar till nästa hällregn innan jag uttalar mig ... :O
Jawol, igår morse regnade det och läckte in igen .... :( :@

Det positiva är att T-emballage i alla fall tar det hela på stort allvar och vill stödja mig i en lösning.
Nu ska jag skicka en provbit av just min duk för att den ska vattenpelartestas.

Ska bli kul om man får höra resultatet sen, ifall den slår Gore-tex. :rolleyes:

I helgen ska jag undersöka min duk efter ev skador helt minutiöst, sen får vi väl se vad det blir efter detta.
 
  • lackage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Monier lanserade i våras en ny underlagsduk diffusionsöppen som heter Veltitech
genomtrampningsbar men också billigare

50 x 1,5 m = 75 m2 kostar 1608 inkl moms på Fredell m
22 kr/m2
det kommer förstås nya produkter hela tiden
den teknik och material vi använder nu blir väl raskt obsolet
men man får göra vad man kan för att det ska bli varmt o torrt
och undvika enkla misstag :)
 
Berliner
Hej,
jag har redan i 6 veckor Goliath underlagstak helt friliggande på mit eget tak för att jag inte hinna att göra det klart (har för mycket att göra).
Jag har absolut inget problem med vattenläckage. Dubbla klisteremsan fungerade utmärkt.
Jag har inte använd någon form av spiktätning då tillverkaren av duken garanterar att duken hålla minst i 3 månader tät vid fri exponering.

Berliner
 
Berliner skrev:
Jag har inte använd någon form av spiktätning då tillverkaren av duken garanterar att duken hålla minst i 3 månader tät vid fri exponering.
Berliner
Är det inte snarare HÖGST tre månader? "Minst" kan ju innebära hur långe som helst.
De flesta underlagsdukar tycks vara uv-känsliga.
 
Berliner
Hej,
postade lite utydligt. Duken tål 12 månader uv ljus.
Men vad jag menar är att duken håller tät även utan spiktätning i minst 3månader.

Berliner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.