Min granne vill bygga staket längs vår garageuppfart vilket skulle vara väldigt olägligt för oss.
Vi kan tänka oss att gå med på detta under förutsättning att vi får vara med och bestämma utformningen av staketet. Grannen däremot hävdar att de har rätt att sätta vilket staket de vill så länge det är bygglovsfritt, och detta i tomtgränsen mot vår tomt. Jag hävdar att de då måste sätta det en bit in på deras egen tomt.

Vad gäller egentligen? Bygglovsreglerna är ganska otydliga med vad som gäller, i vart fall vad jag kan finna.
 
Du kan väl bygga ett staket på din sida också, så får både ni och grannen som ni vill?
 
Nä, vi vill helst inte ha staket alls då det egentligen blir alldeles för instängt på den delen av tomten. De vill ha inhängnad för sin hund, vilket vi kan gå med på om vi får vara med och avgöra utseendet på staketet.
Grannen hävdar motsatsen.
 
Staket behöver i normalfallet inte bygglov (man får härvid inte förväxla staket med plank eller mur ). Det är emellertid också beroende av vad detaljplanen för ert område säger och huruvida byggnadsnämnden i kommunen anser att staketets tänkta utformning avviker från det "normala" och därigenom kräver bygglov.

Ring byggnadsnämnden på din ort och hör efter.
 
Hur som får det ju inte sticka in på er tomt, dvs det kan inte stå "i tomtgränsen", utan skall stå på deras egen tomt. Vill dom dessutom kunna montera och underhålla det från "er sida" måste dom sätta det en bit in på sin tomt.
/Abbe
 
Blir det ett vanligt tråd/nätstaket är det inte fel att sätta det i tomtgräns. Blir det ett trästaket som kräver underhåll kan grannen inte kräva att underhålla det från er sida dvs då bör staketet stå en bit in på hans tomt. Maxhöjd utan bygglov för tätt (trä-) staket brukar bestämmas lokalt - i min kommun är det 80 cm. Ett sådant hoppar mina jyckar glatt över ... Det är inget som säger att ens hundar måste ha tillgång till hela tomten! Mina får inte leva rövare på framsidan.
Samtidigt förstår jag grannen - det är självklart att man vill ha staket runt hela tomten när man har jycke.
 
Så här står det i min kommun om riktlinjer:

Behöver jag bygglov för staket och plank?

Nej för staket men ja för plank. Ett staket får vara 1,1 meter högt, annars räknas det som plank.
staket_5.jpg

Tänk på trafiksäkerheten vid korsningar och utfarter: 80 cm är vanlig höjd du har ögonen på när du sitter i en bil - högre staket i utsatta lägen skymmer sikten!
Utan lov får du också anordna skyddad uteplats i anslutning till en- och tvåbostadshus. Planket eller muren får då inte vara högre än 1,8 meter, inte sträcka sig längre än 3,6 meter ut från huset och inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter. Om grannen godkänner mindre avstånd till tomtgräns får du också bygga närmare utan lov.

Jag skulle således kolla upp det närmare. Just uppförande av staket och plank är en mycket vanligt fråga för byggnadsnämnder i kommuner vill jag lova :D
 
Oavsett typ av staket eller dess höjd är det ostridigt så att grannens staket måste stå på dennes tomt. Inte in på din och inte ens mitt i tomtgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.