Jag har en oisolerad 10 cm platta på 2x4 m som idag fungerar som underlag till en bro framför entrén. Fyra pelare står också på plattan för att bära upp balkongen på övervåningen. Nu skall jag bygga in bron och balkongen för att skapa större hall och ett nytt rum på övervåningen.

Tanken är att inte bila bort den befintliga plattan. Jag har 25 cm tillgodo ovan befintlig platta innan färdigt golv. Min plan är att isolera 15 cm cellplast ovanpå den oisolerade plattan, och sedan gjuta en ny 10 cm platta med golvvärme.

1) Vad tror ni, fungerar det eller är jag ute på farlig mark? Att lägga värmeisoleringen ovanpå en grundplatta är en riskkonstruktion, som mycket ofta drabbas av mögel- och bakterieskador enligt expertis. Dock tror jag detta gäller normal golvläggning ovanpå isolering. Nu skall jag gjuta en ny platta med värme, sedan golv... men jag är inte 100 som man säger. Ps. blir förstås klinker på den nya plattan.

2) Behöver jag gjuta 20 cm tjock platta i kanterna för de bärande väggarna, eller räcker det med 10 cm ny platta hela vägen? Totalt blir det ju 20 cm platta över hela ytan i alla fall, med 15 cm cellplast mellan. Blir kanske inte lika bra armering jämfört med en 20 cm enhetlig balk förstås...

Det är ju en del jobb att bila bort plattan, därav mina alternativa funderingar.

mvh /Peter
 
Låter inte klockrent.
Hur stabil är plattan? duger grundläggningen för ett nybygge ovanpå?
Risk för rörelser/sprickbildning mellan plattan och bef hus?

Hur är fuktbelastningen? Ligger plattan på väl dränerad tvättad makadam, eller direkt i fuktig jord?
 
Plattan gjöts i samband med att huset byggdes för 8 år sedan på en bergknalle med ursprängd schaktbotten. Under plattan är det alltså berg, sprängmassor och packad makadam. Vad gäller fukt tror jag det torde vara ett minimalt problem med tanke på plats och grundläggning.

Plattan är 10 cm tjock och borde rimligen ha nätarmering av normalt slag. Dock saknas säkerligen grövre armering.

Om jag gjuter den nya plattan ovanpå med kantförstyvning (säg 20 cm), skulle inte den gamla plattan under bara kunna räknas som en väl packad grusbädd vad gäller stabilitet?
 
  • Gilla
Rick89
  • Laddar…
Är det inte värt att bila bort den gamla plattan? Det låter inte som något oöverstigligt problem. Så slipper du fundera i framtiden på om det är bra eller halvbra gjort....
Pelarna till balkongen kanske ställer till det?
 
Nej visst går det att bila bort (eller skära i bitar) befintlig platta. Balkongen och pelarna skall rivas i alla fall.

Men känns onödigt jobb om konstruktionen skulle fungera bra i alla fall. Även om jobbet att få bort plattan inte är oöverstigligt, så är det inte gjort på fikarasten direkt :)
 
Jag är inte expert men har gjutit två plattor själv.

Jag anser inte att det är en riskkonstruktion att lägga cellplast på betong och gjuta över. Skulle det mögla där under så gör det inget...

Att behålla plattan ser jag inte heller som något problem. Den lär minst ha samma bärighet som en väl paddad makadambädd.

Jag skulle köra på 20cm betong i voterna och armera extra som man brukar! Den gamla plattan under lär inte vara kantförstärkt.

Det är troligtvis lämpligt att skapa en rörelsefog mellan nya och gamla byggnadens plattor för att förhindra att rörelser i den ena plattan påverkar den andra.
 
Korrekt, den gamla plattan är inte kantförstärkt. En platta ovanpå med kantförstyvning är nog säkrast för att vara trygg med den nya tyngre lasten.

Det där med rörelsefog har jag också funderat på. Lutar åt att det blir så (tunn cellplastskiva eller bara underlagspapp mellan plattorna). Dock verkar det finnas olika uppfattningar om det på forumet. Har läst ett antal trådar i ämnet och det finns flera som argumenterar för att fästa ihop plattorna. Någon visade en bild från deras ritning av utbyggnaden där ny platta var förankrad i den gamla.

Borde finnas en "så här gör man" i detta fall. Inte ett nytt fenomen att bygga ut med en ny platta i anslutning till redan existerande... hmm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.