Vi har ett enplanshus i trä från 1990, 103kvm, 27gr taklutning. Såg i detaljplanen igår att det tillåts 2-planshus, max 7m byggnadshöjd, så vi har börjat fundera på "en våning till" och skulle behöva lite input i funderingarna...

* Kan någon ge indikation på prisskillnader (kontra de andra hustyperna) för en firma att bygga om till:

1) Lite förhöjt takliv, 34gr taklutning, 4.50m byggnadshöjd. Exv LBhus Silvertärnan (LB-hus tas som exempel då jag hade deras mått)
2) Ordentligt förhöjt takliv, 27gr tak, 5.50m byggnadshöjd. Exv LBhus Svalan
3) Fullhöjds 2 plan. 27gr tak?
4) 45gr 1,5plan (lite tveksam om det är värt pengarna/kvm)

Skiljer det mycket mellan dessa, ungefär hur mycket procentuellt tror ni?

* Vilka tekniker finns att göra själva lyftet? Misstänker att alla kräver att befintliga takstolar skrotas och ersätts av nya eller kan man återanvända våra befintliga 27gr och bara "stoppa in" väggar med förhöjt takliv?

* Hur vet man om ens 1planshus håller för en våning till?


Ps. Jag vet att det även går att lyfta på prefab våning men det låter dyrt...
 
hej igen, är det verkligen ingen som kan ge oss en indikation på skillnaden i pris?

Det borde ju finnas flera här på forumet som begärt in offerter på liknande?

Tacksam för hjälp
 
C
pollyplopp skrev:
* Hur vet man om ens 1planshus håller för en våning till?
Man kontaktar en konstruktör.

Så mycket kunde jag svara på. :D
 
Vi har gjort ungefär som ditt alternativ 1. Vi fick inte höja mer pga planbestämmelser. Huskroppen vi höjde på är ca 70 kvm.
Vi lejde ut arbetet med "skalet" till en firma. När de var klara hade vi i princip en större kallvind. Som vi i ett senare skede ska isolera och inreda
Vi beställde nya takstolar från fabrik med förhöjt väggliv, ca 70 cm och med 31 grader lutning.
Vi har fasadtegel så i jobbet ingick även att mura upp nya gavelspetsar samt mura på de förhöjda väggliven. Förlängning av skorsten ingick också, och likaså omdragning av ventilation och avluftning.
Ingick även i jobbet att lägga nytt tak på en huskropp som vi inte höjde taket på.
Takbeläggning; 5 cm utvändig isolering, betongpannor.
Totalt för allt (arbete och material) har vi gett ca 420.000 (ink rot) och då har vi ett alltså helt nytt tak, all plåt ny och en större vind :)

Jag tror inte det hade kostat så mycket mer att ha ett högre väggliv. Materialet för t ex en halvmeter till är nog försumbar. Så hade vi fått hade vi nog kört på ett högre väggliv för att minska ytan med snedtak.
 
Hej
vi är precis i startgroparna med att lägga på ett prefab 45gr 1/2 plan på vårat 1planshus, vi har hamnat på ett pris på ca 6200kr/kvm exkl rotavdrag (uträknat från nuvarande bottenplan) (ca 8000kr/kvm boyta), då är planet oinrett men isolerat och vi får göra mycket själva inga pannor, plåt, el, eller avlopp ingår, men med extra issolering och material för att färdigställa innerväggar och takgips.
Vi lyfter på färdiga kasetter öppet till nock, ett så kallat taklyft.
För att vi skall klara den ökade belastningen förstärker vi mitten väggen med en längsgående stålbalk och stålstolpar ner i inner väggen (kostnad ca 30 000 för förstärkning14m ).
Hoppas att du har fått lite svar och jag ser fram emot hur mitt projekt utvecklar sig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.