Har köpt IKEAS hänggardinger ENJE men ser nu att några kloka huvuden tänkt till och klistrat varningstext ca 50 cm av 80 på skenan nedtill. Dessutom på sidan innåt rummet. Ska man som jag har 3 st bredvid varandra så kommer mitt rum se ut som en varningsskylt..

Några förslag på hur man får bort skiten? Den sitter dessutom med tejp som inte kan tas bort utan att lämna tuggumiliknande klet efter sig..... :@

Får jag inte bort det så måste jag lämna tillbaka dom men jag gillar dom i övrigt. Hade de verkligen trott ingen skulle bry sig? De i butik som hängde uppe som skyltex hade givetvis inte dessa etiketter....!

bildap.jpg
 
Redigerat:
Kemisk ren bensin är det bästa för att lösa klisterrester utan att påverka underlaget. Tänk på att det är starkt uttorkande, så ett par neoprengummihandskar kan vara bra om du behöver jobba en längre tid.
 
Ser ut som aluminiumstång eller något?
Du kan använda kemiskt ren bensin som redan föreslagits eller lacknafta. Men, jag skulle maska av tyget med något så att du inte riskerar få medlet på tyget! Pröva på baksidan av stången så du inte riskerar få fula märken som syns utåt....
 
Gå tillbaka till IKEA och kräv att de tar bort klisterlapparna, de ska ju inte sitta så synligt på en möbel att det stör.
 
Löste det på mina genom att dra i klisterlappen sakta, sakta så att allt klisterklet hann "följa med" lappen. Men man måste ha den tekniken från början annars är det svårt att få med kletet. Försök annars att "dutta" med baksidan av den bit av lappen du fått bort i kletet så kan det kanske "följa med" upp. Tyvärr jättevanligt problem på många varor man köper, jag brukar använda aceton men det är nog inte lämpligt på dessa stänger - blir nog matta fläckar. Lycka till!
 
Tack för alla tips! Jag har efter att ha googlat runt testat WD-40 och det fungerade faktiskt utmärkt. Jag rykte bort första lagret papper så det blev kvar klister. Sen en gammal handduk som jag sprayade WD-40 i och sen gnugga bort det sista.

Ikea hälsar de är medvetna om problemet och jobbar på en lösning.... Att de ens kom på tanken att sätta på tejp som inte kan tas bort gör mig förvånad. Eller inte kanske rättare sagt..

wd40.jpg
 
Diverse patentlösningar kan säkert fungera och sedan finns det ju limtvätt som är avsett för just detta ändamål. Sådant brukar jag använda till diverse etiketter och det brukar funka bra. Bostik, Casco mfl tillverkare har någon variant av detta. Finns att få tag på i de flesta färgaffärer, bygglador osv.
 
Biltema har en produkt som heter Label Off som fungerar bra på klistermärken och löser limrester.
En sprayflaska kostar ca 80kr.
 
Kemisk ren bensin på t.ex. ICA kostar nästan ingenting och räcker i en evighet. 80 kr på Biltema är ju rena rånet.
 
Vanlig matolja som får sitta på ett tag brukar lösa det mesta och kostar ju nästintill gratis.
 
raveper skrev:
Vanlig matolja som får sitta på ett tag brukar lösa det mesta.../QUOTE]

...och sitta kvar i textilier. :O
 
Johan Gunverth skrev:
raveper skrev:
Vanlig matolja som får sitta på ett tag brukar lösa det mesta.../QUOTE]

...och sitta kvar i textilier. :O
Där brukar det väl ändå inte sitta så mycket klister
lappar på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.