Hörde talas om www.svenskhant.se och att de ska ha betydligt strängare krav på vilka hantverkare som får vara med i deras "sök hantverkare" sida.

Annars brukar ju sådana här sidor mest lista desperata usla hantverkare, med väldigt låga krav på att vara med (brukar väl räcka att man ha f-skatt och betalar en avgift)

Någon som har nån erfarenhet av denna sida?
 
Intressant att veta hur de väljer ut och i praktiken också sållar bland hantverkare. Men det borde vara ett seriösat alternativ om de verkligen har utvecklat ett koncept i samarbete med både konsumentverket, skattemyndigheten och kronofogdemyndigheten. Det kanske är självklart om man tragglat sig igenom både konsumentverket, skattemyndigheten och kronofogdemyndigheten men ett väldigt viktigt krav som jag saknar är att man som entreprenör garanterar att man känner till konsumenttjänstlagen och ABS05/09 eller liknande när det gäller avtal och också garantarar att man alltid följer det. Om det är något som en konsument bör ha garanterat från ett seriöst företag är att arbetet ska utföras fackmässigt och en garanti för är att företaget är seriöst och accepterar gällande lagar och också tar på sig att åtgärda eventuella fel eller brister som konstateras vid en besiktning av en oberoende besiktningsman.
 
Redigerat:
Jag tycker att Svensk Hantverksförmedling är det enda riktiga alternativet bland hantverkarförmedlingar om man vill ha tag på en seriös hantverkare. Jag är medlem hos fler av dem, Ingen annan av dessa har någon som helst koll, tyvärr.
 
mr_bygg skrev:
Intressant att veta hur de väljer ut och i praktiken också sållar bland hantverkare. Men det borde vara ett seriösat alternativ om de verkligen har utvecklat ett koncept i samarbete med både konsumentverket, skattemyndigheten och kronofogdemyndigheten. Det kanske är självklart om man tragglat sig igenom både konsumentverket, skattemyndigheten och kronofogdemyndigheten men ett väldigt viktigt krav som jag saknar är att man som entreprenör garanterar att man känner till konsumenttjänstlagen och ABS05/09 eller liknande när det gäller avtal och också garantarar att man alltid följer det. Om det är något som en konsument bör ha garanterat från ett seriöst företag är att arbetet ska utföras fackmässigt och en garanti för är att företaget är seriöst och accepterar gällande lagar och också tar på sig att åtgärda eventuella fel eller brister som konstateras vid en besiktning av en oberoende besiktningsman.
Kraven och kontrollerna skärps efterhand. Det utvecklas hela tiden. Det tycker jag, som företagare, är bra eftersom jag inte har något att dölja.
 
Det finns ytterligare en aspekt i ämnet:

Många hantverkare och företag tycker att de inte behöver SÄK stämpeln därför att de har en kundkrets som känner till dem och vet att de är seriösa. De kanske har gott om jobb så de anser att SÄK-stämpeln inte behövs i marknadsföringen.

Men att välja SÄK-stämpeln är att ta ställning. Ta ställning mot de oseriösa hantverkarna. Om alla seriösa byggare valde SÄK och så skulle kunderna inte välja ocertifierade företag för att det verkar skumt.

Slutsats: Vi hantverkare skall välja SÄK, inte i först hand för vår egen skull, utan för kundernas.
 
Nu blir jag nyfiken, vad betyder SÄK och var kan man läsa om kriterier för att få stämpeln?
 
hempularen skrev:
Nu blir jag nyfiken, vad betyder SÄK och var kan man läsa om kriterier för att få stämpeln?
www.svenskhant.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.