Jag håller på och isolerar garaget och innan jag täpper till väggarna tänkte jag dra en kabel från elcentralen och ut genom väggen för en framtida installation till friggebod och växthus. Jag får inte tag på "min" elektriker (som sagt att det är ok för mig att hänga in kabeln i centralen och dra den genom väggen innan jag sätter upp gips) och jag behöver köpa kabel idag. Det jag undrar är om jag skall köpa EKLK 5G1,5 eller 5G2,5? Vad är den praktiska skillnaden?
 
Med 2,5 mm2 kan du säkra upp med 16A i centralen till friggeboden men med 1,5mm2 så bara 10A
 
Ok, tack för förklaringen! Bara för att vara på den säkra sidan; stämmer detta då?

3G2,5 = Växthus och friggebod delar på 16A
5G1,5 = Växthus och friggebod får 10A var
5G2,5 = Växthus och friggebod får 16A var
 
Om du väljer en 3 ledare så får du bara en fas på 10 eller 16A beroende på area. Väljer du 5 ledare så får du trefas (3 faser + nolla + skyddsjord). En trefas kan sedan delas upp till flera olika typer av förbrukare.

I valet mellan 1,5 kvadrat elelr 2,5 kvadrat så måste du titta lite på hur långa trådar du skall dra. Om det är nära från centralen så gäller tumregeln i inlägget här ovan. Med nära menas i det här fallet typ 15 meter. Om det är längre så kan tumregeln fortfarande gälla, det beror på hur bra matning från elverket du har, då kan elektrikern behöva räkna lite på arerorna. Om din matning är klen, och du har ex. 40m till det bortersta uttaget, då kan du behöva 2,5 kvmm och ändå bara säkra 10A (eller i extremfall bara 6A).

Mitt råd är att du skall dra minst 5x 2,5. Om inte annat så för att få viss marginal för framtida större projekt i garaget. Om du planerar för stor förbrukning (typ mer än 2kw vardera) i växthuset eller i garaget så bör du inte välja kabel förrän du fått diskutera igenom det med elektrikern.
 
Dra fram ett rör genom väggen som mynnar på utsidan så kan man dra i rätt längd och rätt sorts kabel den dan Friggan byggs.
 
sven_anders skrev:
Ok, tack för förklaringen! Bara för att vara på den säkra sidan; stämmer detta då?

3G2,5 = Växthus och friggebod delar på 16A
5G1,5 = Växthus och friggebod får 10A var
5G2,5 = Växthus och friggebod får 16A var
Ja, precis + att om du väljer 5-ledare så får du en extra fas över vilket kan vara bra men om du vill snåla så kör du antingen 3G2,5 eller 4G1,5 (vilket jag tror är billigare kabel).
 
Tack för alla svar. Jag kör på 5G2,5 för säkerhets skull. Det är ungefär 25 meter totalt, så det är inga stora summor det gäller ändå.
 
sven_anders skrev:
Tack för alla svar. Jag kör på 5G2,5 för säkerhets skull. Det är ungefär 25 meter totalt, så det är inga stora summor det gäller ändå.
Dra ett tomrör bara (VP 25 så är du riktigt säker) från centralen som mynnar ut i backen. Ingen bra ide att dra kabel löst i väggen bara som de låter på dig att du tänkt göra? EKLK är heller ingen bra kabel att gräva ner. Finns speciella markkablar.

Håll dig till tomrör så får elektrikern dra rätt kabel sen då de är dags!
 
Jag tycker att det låter som att kabeln bara ska passera rakt igenom väggen? Då kan ju elektriker borra ett hål genom väggen när han drar kabeln.
Men jag kanske misstolkat?

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.