Syllen var mkt blöt, därav fick ytterväggar (gips isolering + plast) rivas för att torka den. "syllen" på innervägg byttes helt enkelt ut.
 
man kan väl säga att det inte gjordes utan mycket mutter och gnäll från lb-hus sida. Krävdes både utförda fuktmätningar samt hot om advokat osv...
 
dannebys skrev:
Syllen var mkt blöt, därav fick ytterväggar (gips isolering + plast) rivas för att torka den. "syllen" på innervägg byttes helt enkelt ut.
När kom regnet för din del? Mitt regn kom inte förrän alla väggar var resta och plastade längs golvet, så det borde vara väldigt lite vatten som nått in till syllen.
 
det regnade in när alla ytterväggar samt mellanbjälklaget var rest, dvs natten efter första stommonteringsdagen. vattnet hade gått igenom mellanbjälklag och ner på betongplattan och då vidare till syll. Isoleringen i mellanbjälklag fick givetvis bytas också.
 
dannebys skrev:
det regnade in när alla ytterväggar samt mellanbjälklaget var rest, dvs natten efter första stommonteringsdagen. vattnet hade gått igenom mellanbjälklag och ner på betongplattan och då vidare till syll. Isoleringen i mellanbjälklag fick givetvis bytas också.
Jag kontrollerade mina väggar noga, och gipsskivorna hade inte tagit åt sig något vatten, däremot inte sagt att det inte kan ha glidit in under....Men det är ju plast som skyddar hela botten av väggen så det borde vara torrt...hade de plast undertill 1dm upp på väggen även på dina väggar?
 
undertill ligger det endast en syllisolering, den hjälpte dock inte mot vattnet då den bara är 1mm tjock, den sitter heller inte ihop men plasten som sitter i väggen.
 
dannebys skrev:
undertill ligger det endast en syllisolering, den hjälpte dock inte mot vattnet då den bara är 1mm tjock, den sitter heller inte ihop men plasten som sitter i väggen.
1mm? Enligt ritning skall den vara lika tjock som syllen, och mina syllar är betydligt högre än 1mm.... men men, spelar ju mindre roll....

Frågan är hur länge tog det för dig att torka ut? Antar att vi pratar om månader?
 
"gummimattan" som läggs under syllen är betydligt lägre än syllen på 37 mm. Däremot är den bredare än syllen, men det hjälper ju inte om vattnet "kommit över kanten".
Med punktavfuktning ( Anticimex aggregat) tog det ca 4 veckor. Dock hände det under klart bästa torktiden- högsommar. Trots torkningen ville LB-hus ha betalt för "avklarad stomresning" och släppte inte det kravet förrän man hunnit vara mkt arg och hota med både press, advokat och detta forum...
 
dannebys skrev:
"gummimattan" som läggs under syllen är betydligt lägre än syllen på 37 mm. Däremot är den bredare än syllen, men det hjälper ju inte om vattnet "kommit över kanten".
Med punktavfuktning ( Anticimex aggregat) tog det ca 4 veckor. Dock hände det under klart bästa torktiden- högsommar. Trots torkningen ville LB-hus ha betalt för "avklarad stomresning" och släppte inte det kravet förrän man hunnit vara mkt arg och hota med både press, advokat och detta forum...
Jag tänkte mest på att i väggen sitter också syllisolering så att syllen skall vara intäckt av denna när väggen väl är på plats...dessutom användes fogskum för att täta alla eventuella skarvar. När väggen väl är på plats skall det inte kunna läcka in något vatten till syllen om det är ordentligt monterat....

Byggde du detta i år?
 
jo jag bygger för fullt, snart färdigspacklat :)
 
dannebys skrev:
jo jag bygger för fullt, snart färdigspacklat :)
Då ligger du några veckor före mig då...

Fortfarande intressant hur du kunde få in så mycket vatten till syllen när väggen väl är på plats. När man tittar på ritningarna om hur väggelementen är uppbyggda så borde det vara omöjligt...

Var din bottenplatta maskinslipad innan montaget?
 
Har fuskat lite och tagit in målare för spacklingen, där tjänar man fort in lite tid...

nej dom har inte slipat plattan. Jag har heller inte sett någon ritning på hur väggblocken ska vara uppbygda, däremot har jag ju sett det "live".
 
vagg.GIF

De båda kryssmarkerade fyrkanterna vid sidorna om syllen är också syllisolering som skall sjunka ner mot den gummimatta som ligger under syllen och se till att där sluter tätt. När väggelementet är på plats skall syllen vara innesluten (vilket i sig inte är bra om den är fuktig sedan innan).

Anledningen till att jag undrade om plattan var slipad var att det kanske fanns nån ojämnhet som gjorde att väggen inte lyckats sluta tätt mot underlaget. Min platta slipades 2 ggr innan montaget och var slät som en barnrumpa.

Behövde du betala något till anticimex för avfuktingen? Låter lite märkligt om man låter någon leta fel som de själva sen kommer att få betalt för att åtgärda. Framför allt när det är ett företag som redan har tvivelaktigt rykte om hur de genomför sina undersökningar om vad jag har läst i andra trådar....

Men men...är givetvis tacksam för att du lyfte problemet.
 
Förmodligen har du rätt i att det har att göra med att min platta inte är slipad, varför man gör olika är lite underligt, eller har du gjort det själv?
Sedan var ju även "sylldelen av väggblocket" blöt för mig och den torkar ju inte heller så bra genom de få millimeter spalt som finns mellan platta och gipsskiva. Bättre riva upp och vara säker ansåg vi.
 
De var tvungna att slipa min platta då den helt enkelt inte uppfyllde kraven, den var för slarvigt gjuten helt enkelt (jag jobbar själv med betong så jag var inte sen med att upptäcka och påpeka detta). Anledningen var att det började regna när plattan göts så de skyndade på lite för mycket (men jag fick ju en vattenhärdad platta som sen slipades så jag är jättenöjd med just den biten ;=) )

Mina väggblock tog inte åt sig något vatten alls vad jag kunde se, då de är helt plastade under och upp en bit upp på insidan av innerväggen...Kan det ha varit så att ditt bygglag slarvat där?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.