Hej!
Jag funderar på att köpa ett stenhus byggt 1954. de som byggt huset har dött och vi vet därför inte vilket material huset är byggt med?
Hur tar man reda på om det är blåbetong? vilka andra sorters material användes till stenhus på 50-talet? i ett hål i en vägg där man kunde dra fram lite stendam var det vitt-ljusgrått med inlslag av oranget i väggen.. vad kan det ha vart? huset har ingen källare..
 
Gå upp på vinden, där kan man ofta se den oputsade stenen.
Annars kan man lyfta på en list ngnstans och borra ett hål.
 
kan man se om det är blåbetong bara genom att titta alltså? har sökt på bilder och den ser ljusgrå ut med lite lätt blåskimmer knappt så jag uppfattar det eller ser så stor skillnad på bilderna och dagens lecablock. svårt för en amatör..
 
AXS
Om det är strålningen du är rädd för är det bäst att mäta.

Sök på korttidsmätning radon så ser du hur du ska göra.

Det orangea är troligen tegel.
 
vitt/ljusgrått är antingen lättbetong eller puts skulle jag tro. Orange som zeus_axel skriver är nog tegel.
Kan tyda på att väggarna är av tegel som är putsat kanske?

Blåbetong är i vårt lilafärgat, inget man missar eller blandar ihop med nåt annat.
 
Det finns bara ett tillförlitligt sätt att avgöra det och det är att mäta gammastrålningen med en gamma-mätare (tex. e geiger-mätare).
Köp/hyr eller låna en sådan.
Radonmätning är INTE rätt metod och att försöka avgöra på utseendet kan vara svårt dessutom så kan blå lättbetonfg finnas dold under puts och annat.
 
i vårt putsade från 50 består alla väggar av olika material, nån e i tegel en annan lättbetong eller blåbetong, även blandade i samma väggar. Märkte det när jag rev ut nåra väggar... läste nånstans att det inte är farlig strålning om bara några väggar e blåbetong. Det måste nästan va i alla för att va skadligt. Men de e bara o mäta för o veta säkert
 
Humulus skrev:
Det finns bara ett tillförlitligt sätt att avgöra det och det är att mäta gammastrålningen med en gamma-mätare (tex. e geiger-mätare).
Köp/hyr eller låna en sådan.
Radonmätning är INTE rätt metod och att försöka avgöra på utseendet kan vara svårt dessutom så kan blå lättbetonfg finnas dold under puts och annat.
Men radonhalten är det som är intressant att veta, för det spelar ingen som helst roll om lättbetongen är blå eller inte om det inte avges radongas. Gammastrålningen och radonet utsöndras av samma radioaktiva sönderfall i blåbetongen.
 
Fel.
I det här fallet var TS intresserad av att avgöra huruvida det förekom blå lättbetong i byggnaden och då mäter man gammastrålningen, inte radongashalten.
Radongashalten är summan av radonet (eg dess sönderfall) och säger inget om varifrån det härstammar, vilket ju var det som efterfrågades här. Sen är det en annan sak att man givetvis må vara intresserad av radongashalten och framförallt dess årsmedelvärde.
Båda parametrarna bör mätas.


sin skrev:
Men radonhalten är det som är intressant att veta, för det spelar ingen som helst roll om lättbetongen är blå eller inte om det inte avges radongas. Gammastrålningen och radonet utsöndras av samma radioaktiva sönderfall i blåbetongen.
 
Men om radonhalten in huset är fastställd som låg så är sannolikheten att det finns radioaktiv blåbetong i huset liten och det borde inte finnas orsak till att mäta med geigermätare. Men om man inte vet om hur det ligger till med radonet är geigermätare det enklaste sättet att hitta strålningskällor och orsaker till radon i byggmaterial (det är uranhaltigt skiffer som använts som fyllnad i den blå lättbetongen som ger upphov till gammastrålningen samt radongaser vid sönderfall).
 
Första tippser är väll att be om att få se byggritningar där ska det stå vilka material som det är byggt med. Sedan så tar du dit en geiger-mätare som Humulus skrev om i tidigare inlägg och kollar om det är strålning.

Så gjorde jag i mitt husköp, siorex va materialet i mitt fall byggt -56
 
jag vet nu att det är siporex, någon som vet något om den lättbetongen?
 
Vårt hus är byggt av en blandning av blåbetong och siporex. Verkar inte vara nån skillnad på det förutom radonet då. Mjuk, betong som är enkelt att borra, spika, ta hål i etc men som kan vara lite klurigt att få tunga saker att hänga kvar i.
Jag använder fischerplugg som är konstruerade för lättbetong vilket funkar oftast.

Annars är lättbetong väldigt bra som husmaterial, tål fukt och hål/skador lagas enkelt med puts eller spackel, aldrig nåt problem att dra rör eller kablar bara att borra med skruvdragaren.

Det dammar som fan när man river väggar iofs :) men har sten/betong-fördelar och inga av trä-nackdelar.
 
Hej
Jag har också ett byggt i Siporex. I detta fall är siporexen från Gävle men det tillverkades väl också i Dalby(var det nu ligger) och kanske på fler ställen också. Jag skrev till Ytong som enligt uppgift "tagit över" namnet Siporex och frågade om ev. radonförekomst. Fick detta svar:
Lättbtgen som tillverkades i Gävle var sandbaserad och har ett måttligt radiuminnehåll. Vägda värden dvs index för Gamma och radium är i oktober 1962 uppmätt till 0,25 resp. 0,20. Jämfört med värden för Blå lättbtng från FALKÖPING 2,55 resp. 11.89. Betong har som jämförelse i medeltal index 0,22 resp. 0,23 och tegel 0,35 resp. 0,49.
Källa: Statens strålskyddsinstitut SSI-rapp 85-08
Som du ser är det inte högre värden än för "normala byggmtrl".
Undertecknat av xxxx.xxxxx
Yxhult AB
Jag har också gjort långtidsmätning i mitt hus. Värde 33 bq/kbm vilket förhoppningsvis pekar på ett lågt värde från själva huset eftersom även trähus i omgivningen kan ha viss radonförekomst.

MVH / Lob
 
Dalby ligger strax utanför Lund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.