Hej!

Vi ska bygga hus med kök på ca. 20 m2, med köksutrustning på två av väggarna. Luckorna, stommarna och vitvarrorna kommer vara vita och väggarna grå, har vi tänkt. Golvet blir laminat, lönn - 2-stavs. Vad ska man kombinera för kakel till detta???

Vi har funderat på någon grå nyans, men jag är lite rädd för att detta kommer skära sig den dag man vill ha någon annan färg än grå på väggarna. Vitt blir för trist tycker jag - alla lägenheter har ju vitt kakel och jag är så less det.

Hur stor roll spelar storleken på kaklet? Jag tycker "småkakel" - mosaik bara gör att det ser ut som ett rutat A4, så det gillar jag vanligen inte... men finns dte någon fördel med att sätta små alt. stora kakelplattor eller är det bara en fråga om vad man gillar?
 
Mitt stalltips är färg!
Lönn är ett ljust och ett träslag som inte precis skriker "se på mig". Luckorna är vita och väggarna är gråa. Ja, du hör ju själv att ni behöver en rejäl färgklick för att ert nya kök inte ska försvinna i sig själv. ;)
Jag kan tänka mig kakel/mosaik i både nyanser av blått och grönt. Höganäs har en svindyr glasmosaik (typ 2000 kronor per kvadratmeter) i melerad röd som säkert också skulle vara snygg.

Om storleken på kakel. Med släta luckor fungerar de nya storlekarna på kakel bättre, tycker jag. Om luckorna är av mer traditionellt snitt är 15x15 eller mosaik snyggare, enligt min egen ödmjuka uppfattning.
Ett tips för att slippa A4-ark på mosaiken: köp inte den där mosaiken som sitter på nät. Vår kakelsättare sa att den är ett gissel att sätta och var överlycklig över att vi hade köpt 25x25 plattor med "stavmosaik" i. Hans enda utmaning var då att få lika bred fog mellan plattorna och det klarade han galant.
 
Vad ska ni ha för bänkskiva?
 
Bänkskivan är av boklaminat... standard. Vi får se om vi byter ut den. Har tänkt byta luckorna så snart småbarnen vuxit till sig litet, det är därför som vi bara tar standard till att börja med. Känns onödigt att lägga en massa pengar på något som kommer få en hel del kyssar (kanske) av barnen...

Dock är vårt matbord också av bok, så jag tror det kan funka med lönn på golvet och bok i inredningen?

Tack för tipset om färg... vi är inne på att ha det ganska neutralt just för att kunna ställa dit rejäla färgklickar med inredningens hjälp - krukor, gardiner och sådant. Bodde i en lägenhet med vita luckor och grå tapet samt vitt kakel förut, och det upplevdes snarare lugnt är blekt. Men vitt kakel blev alldeles för trist, tycker jag.

Vi inte köra på för stark färg på kaklet heller av den anledningen att den dag vi tapetserar om vill vi inte måste byta kakel utan det ska passa det mesta.

Vad tror ni om lite större rutor som går i både grått och lite i brunt?
Det borde ju bli en lugn "färgklick", men samtidigt passar det till det mesta och blir inte för mörkt..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.