Måste bara fråga,

Finns det några regler som säger att man inte får sätta upp en häck som sedan kanske växer upp till typ 1,5 - 2 meter efter några år, även om den är klippt snyggt och sitter på vår sida på tomten ?

Har ex grannen rätt att tvinga mig klippa den ?

Finns det några regler för plantering av träd på sin tomt ?
 
Faktiskt finns det inte någon maxihöjdbestämmelse mot grannen så länge häcken står inne på din tomt och att du har möjlighet sköta grannsidan på din egen tomt.

En tvåmetershäck som sköts väl borde väl även grannen vara tacksam för!

Det finns dock maxhöjder för hörntomters hörnsidor pga trafiksikt.

En gyllene regel är att sätta träd så att dess krona efter 10-20 år håller sig inom ens egna gränser. Fruktträd bör tex inte sättas närmare tomtgränsen än 2,5 m.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Ahh ok .. tackar för det utförliga svaret Yonna :)
 
Undrar lite ändå? Kan grannen sätta träd som syrener precis vid tomtgränsen och sen bara låta det växa på ( minst 3 m ) Blir ju inte mycket sol kvar då på min tomt när man bor i radhus med väldigt smala tomter ( 4 m ). Finns det verkligen inte några regler att hålla sig till?
Jag bor i stockholm
 
Detta har diskuterats många gånger (även i juridikforumet) men kortfattat är regelverket så att man ska hålla sin växtlighet inom sin egen tomt. Det är inte trevligt att sätta träd som hindrar granntomts solinsläpp eller utsikt men lagen hindrar inte växtlighet på höjd.
 
Konstigt kan man tycka, det strö ju likväl som ett plank
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Men om häcken står tomtgräns så jag måste sköta grannens skitfula häck på min sida.
Finns det inget Max mått på häckens höjd då?
Sedan hänger den över på min sida vilket ser ut som skit.
 
Det kan i sällsynta fall finnas bestämmelser om maxhöjd på siktstörande växtlighet (ej träd) i detaljplanen, men det är väldigt sällsynt, finns nog knappt alls längre. Däremot plank är det en annan historia med.

Vad det gäller växtlighet som växer över tomtgräns har du rätt att kapa det som växer över på din tomt, men ska i första hand uppmana grannen att göra det. Om denne inte vill, eller tycker det är helt okej att du gör det själv får du kapa allt som växer över din tomtgräns.
 
  • Gilla
Vervain
  • Laddar…
och därmed bör man sätta en häck så att man kan sköta den från sin egen tomt om möjlighet finns.
Kan ju vara svårt om man har en liten tomt iofs
 
Jag har försökt förstå detta med höjder på häckar - då det i jordabalken bara står att man skall ta "skälig" hänsyn - vad är "Skälig*" hänsyn - vid inflyttande in i detta var häcken ca 2 m vilket jag tycker är helt ok - dock är densamma nu snart 5 m detta anser jag inte vara skäligt. Häcken står i tomtgränsen - jag har grannens muntliga tillåtelse att göra vad jag vill på "min" sida - försöker få bort allt överväxande - men kan man göra något åt höjden? ca 5 m gör att det knappt finns någon sol als på "min" sida - till detta tillkommer att grannen oxå har ett st björk som skymmer så efter halv 4 på em så ser jag och andra grannar till mig inte solen över huvud taget -

jag undrar om det finns något man kan göra - häcken står i tomtgräns - den är grannens - Vad kan man göra?? :mad:
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Rent formellt är det nog inte så mycket att göra.

MEN vill grannen verkligen ha den så hög? Om du erbjuder dig att hjälpa honom med en nedskärning till ex. 2m höjd. Skulle han gå med på det? Grannen kanske inte bryr sig om höjden, och inte bryr sig om grannsämjan tillräckligt för att ta sig besväret att skära ned den.

Det kan ju vara så att han vill ha en häck där men inte sköta den. En inställning som man kan ha åsikter om.

Jag tror iofs att utrycket skälig hänsyn i något fall faktiskt inneburit att en husägare ålades att skära ned en häck, men det är ovanligt.
 
hempularen skrev:
Rent formellt är det nog inte så mycket att göra.

MEN vill grannen verkligen ha den så hög? Om du erbjuder dig att hjälpa honom med en nedskärning till ex. 2m höjd. Skulle han gå med på det? Grannen kanske inte bryr sig om höjden, och inte bryr sig om grannsämjan tillräckligt för att ta sig besväret att skära ned den.

Det kan ju vara så att han vill ha en häck där men inte sköta den. En inställning som man kan ha åsikter om.

Jag tror iofs att utrycket skälig hänsyn i något fall faktiskt inneburit att en husägare ålades att skära ned en häck, men det är ovanligt.
Om det vore så väl - jag skulle gärna ta ner den - nu är det så att jag inte är 25 år längre utan måste anlita någon som skulle göra det isf. Dock tror jag det ligger något helt annat ´bakom - då detta område byggdes överklagade denne granne - nu är det troligt att han inte vill se sina grannar - häcken var när jag flyttade in mer än 2 meter lägre - helt accfeptabelt - jag vet inte hur man skall gå till väga eftersom denna häck skuggar så pass att jag inte har möjlighet att odla det jag tycker - (jag är väldigt förtjust i blommor) detta gäller inte bara mig - det medför oxå att det fördyrar uppvärmning av lägenheten eftersom man i princip inte kan ta tillvara solvärmen - och som sagt efter ca 4 på em skuggar en av grannen ägandes björk säkerligen 5 familjer vilket gör att uteplatser och balkonger inte kan utnyttjas i den utstrckning de är tänkta till. Finns det något att göra?
 
Hej, jag har också samma problem, dels med en häck så håller på och blir till skog och dels med en björk som är typ 20-30 meter hög och skuggar från och med tidig eftermiddag min (och även andras) trädgård. Hur kan det inte finnas gränser för hur högt ett träd i en vanlig villaträdgård får växa? Om inte annat av säkerhets skäl: om björken ramlar blir der minst ett hus som kraschas.
Tacksam för svar.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Jag har nyligen "någonstans" läst att "man" funderar på att få ett regelverk som skall göra det lättare för en granne att begära borttag av alltför skrymmande och störande träd. Hur lång tid detta kan ta innan det blir en ändring vet vi ju.

Idag kan du/granne inte göra något. Björk ka tex bli ett ett otyg i en liten villatomt. Det enda du idag kan göra är att diskutera problemet och ev hjälpa trädägande granne.
 
  • Älska
Lakritsianen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.