Ska bygga 1-plans hus, ca 145m2.

Ska ha en tvättstuga på ca 10m2.

Har ni nå tips om jag ska ja FTX aggregatet i tvättstugan eller på vinden?

Personligen tycker jag det skulle vara skönt att slänga upp det på vinden för att få
mycket plats i tvättstugan.

Eller väger fördelarna över att ha den i tvättstugan?

Tacksam för dina tips!
 
Med tanke på hur mycket vatten som produceras i en FTX så skulle jag föredra att ha den i ett våtrum á la tvättstuga. Dessutom blir underhållet lättare tack vare åtkomsten.
 
Jag tvekar inte 1 sek. Välj vinden....
1/ Ljudnivå (de är ej ljudlösa)
2/ Plats (all plats som möjligt behövs med tiden i bo-våningen, även tvättstugan)
3/ Enklare rördragning (lite iallafall :)
4/ Snyggare (läs mindre fult)
5/ Bra att gå upp på vinden ibland och kolla läget

Jag installerade ett riktigt filter för uteluften innan korsströmsvärmeväxlaren (F7 pollenfilter i låda) samt ett lättillgängligt frånluftsfilter med dammsugbar filtermatta innan vv. "Servicen" jag gör är att dammsuga filtermattan 3-4 ggr / år samt byte F7-filtret varje el varannat år. Jag går upp på vinden för att lämna/hämta prylar betydligt oftare så det är inget problem med svårare åtkomst.
Vattnet ska man naturligtvis inte hälla ut på vinden :) då har man fattat fel. Det SKALL ledas ned i en slang till ett lämpligt avlopp och det fungerar 100% underhållsfritt.
Jag har dessutom aldrig haft EL-tillskottsvärme aktiverad, med 85% verkningsgrad så räcker det ändå. Trots att det ibland har varit -20g.
mvh Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.