Hej,

Hade i höstas några snickare hemma som satte upp en friggebod på 15kvm. Då friggan skulle vara i samma nivå som huset behövde man plinta upp den. Själva "grunden" består av 6 plintar och på dessa plintar ligger en träkonstruktion av impregnerat trä som själva huset är byggt på.

1. Träkonstruktionen ligger på plinten, dock utan att vara förankrad med bult på något sätt. Det är visserligen en tyngd i kostruktion och hus som gör att det håller sig på plats,men är det inte lite vanskligt?

2. För att väga in huset rätt har man skarvat med en liten bit råspont. Även om den inte har direktkontakt med vatten eller liknande, borde nedbrytningsitden på den biten var betydligt lägre är på övrig kosntruktion, vilket i sin tur skulle leda till en sättning i huset. Är det ok?
 
  • skarv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skarv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen snickare, upplärd av gamla gubbar födda på 20-talet, men jag skulle aldrig göra på det sättet. Självklart i min värld att ha ett järn av nåt slag ingjutet i plinten som man fäster bärlinan i, då kan man väga av bärlinan och skruva fast den i våg. Behöver man palla upp den så gör man det med samma material som bärlinan.
Men det kanske är så där man gör om man är yrkesman, vad vet jag?
 
Betongplinten suger upp vatten, råsponten kommer att murkna, borde varit plast eller papp mellan.

Går ju sätta en byggvinkel på utsida plint upp mot ramen om man är rädd att huset ska lyfta.
Men kolla att det inte är förankrat med en "syllringsspik" ett fjädrande slitsat rör som man bara slår ner i ett hål, syns inte så mycket efteråt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.