HJÅLP!! Hittade mögel på lite saker i källaren behöver jag dränera för att komma till rätta med detta??

Huset är från 1948. Använder källaren till förvaring så jag har inte haft nån värme på. Element är dock köpta så värme kommer inom kort.

Kommer det att hjälpa?? Element och avfuktare??

Väggar och golv är uppreglade i ett rum, om det är så att det har möglat där under kan det då sprida sej till grejerna?
Kan det hjälpa om jag åtgärdar detta?

Inga rabatter eller så vid huset, det lutar lite från huset, marken består nästan bara av sand. Sand borde väl va lite dränerande i sej??
 
maria karlsson skrev:
Kommer det att hjälpa?? Element och avfuktare??
Det är en mycket billigare åtgärd än att dränera om :). Du bör i alla fall börja med det och se om det räcker. Oftast gör avfuktaren en mycket stor nytta i en gammal källare och just på sommaren när luften är som fuktigast behövs den som mest.
Vänta med dräneringen tills du konstaterat att det verkligen behövs :).
gaia
 
Vi hade tidigare en fuktig källare, avfuktaren gjorde underverk. Vi köpte först en billig på Bauhaus men den hjälpte inte sen köpte vi en WOODS på Siba(?) och den fixade hela källaren galant!
 
Till Wertok.

Hur fuktigt va det i eran källare? va det så att saker möglade?
 
I vår källare började saker som stod direkt på golvet mögla på en del ställen.
I och med att vi har tvättstugan där nere också så kunde tygerna börja lukta unket.
Det var i alla fall rejält fuktigt i luften, kallt å tråkigt.

Efter att vi satte in en Woods DS28, till runt 80kvm, så har det blivit enormt mycket bättre, sakerna är torra och fina nu. Hade den igång en vecka konstant i början för att verkligen dra ut fukten ur allt, vet inte om det räcker eller om man bör köra längre, men så gjorde jag i alla fall.
Det känns varmare också eftersom luften inte är så fuktig också. d^_^b
 
I helgen ska jag införskaffa en avfuktare.
Ni som kan. Hörde nån säga att man inte ska ha en "för bra" avfuktare i badrum då det kan dra ur vattnet i avlopp??
 
Visst kan en avfuktare dra ur vattenlåset om du stänger in den på muggen :p , men har du en toalett i källaren kan du stänga dörren dit. Ligger muggen på ovanvångingen behöver du inte vara orolig.
 
tack! då stänger jag dörren till den toan som är i källare;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.