Hej
sitter här och är påväg (förhoppningsvis) att bli sommarstugeägare
vi har skrivit kontrakt men ännu inte haft tillträde. besiktning är om en vecka.
det uppdagades dock idag att avloppssystemet är ett helt annat än det angivet i alla papper som nu är underskrivna av både oss och säljaren.
det är angivet trekammar brunn till BDT och WC. det som det nu kommit fram att det är är en tvåkammar brunn med sluten tank på 3 kubik till WC
med andra ord både sämre bekvämlighetsstandard och dyrare underhåll/drift än det angivna vi betalar för.
påpekade mitt missnöje till mäklaren och skall nu inkomma med förslag på vad vi vill ha i kompensation.
köpeskillingen är på 1125 000 (vilket även var utgångspriset på huset)
detta felet kommer sig av total okunskap ifrån säljarens sida så de har helt enkelt inte vetat bättre.
vi känner att detta är piss rent ut sagt och var intresserade av huset (trotts alla renoveringsbehov) just för att detta med wc redan var löst på ett bra sätt som inte ger en ångest för full tank och tömningskostnader varje gång man ska gå på toa

tilläggas bör att kommunalt VA är på g men detta via samfälligheter som ännu inte är bildade och detta huset ligger en aning off från resten så det är i dagsläget högst tveksamt om det kommer gå att ansluta och isf till vilket pris

vad är rimligt att begära i detta läget. hur stort avdrag på köpeskillingen är vettigt?

tacksam för alla råd
/Emman
 
Läpligt är väl att ta redan på vad installationskostnaden för godkänd lösning skulle landa på och utgå från det. Kanske inte hela det beloppet, men en stor del av det iaf är väl rimligt att anta att värdenivån skiljer.
 
såg att det här hamnade i fel kategori nu... fasiken e så upprörd så inget blir rätt!
kan nån vänlig moderator flytta till köpa sälja hus delen istället. hittar inget om att det går att göra själv
 
Hubbe2 skrev:
Läpligt är väl att ta redan på vad installationskostnaden för godkänd lösning skulle landa på och utgå från det. Kanske inte hela det beloppet, men en stor del av det iaf är väl rimligt att anta att värdenivån skiljer.
frågan är bara vad godkänd lösning kan vara?
området där huset ligger har problem med enskilda VA lösningar och för höga utsläpp i vattnet intill så det e tveksamt om kommunen godkänner en trekammarbrunn för BDT och WC. ett annat alternativ är att byta ut tanken mot en större. sen är det detta med det eventuella kommunala VA. det är juh helt klart mest intressant att satsa på detta ifall det kommer bli möjligt... vilket ingen kan svara på i dagsläget
 
Vad kan det kosta med tömningar tills det är dags att ansluta mot kommunalt VA?
Kanske den kostnaden är rimlig att dra av på priset?
 
1000-2000:- max
kommunens ledningar är redan klara. det är detta med samfälligheten som är på gång men inte klar å sen ska de husen som går ihop gräva sina ledningar å koppla på kommunens som ligger i stora vägen genom byn. här är juh dock inget säkert att vi änns kan vara med isf då huset i fråga ligger en bit bort å på fel sida vägen jämfört mot de andra som ligger i klunga.
förutsatt att vattnet är tjänligt ur den egna brunnen (som vi väntar provsvar på) så hade vi nog inte tänkt ansluta till det kommunala alls utan köra på på det enskilda då ingen tvångsanslutning råder
 
Rent formellt tvivlar jag på att du kan få ut speciellt mycket. Detta borde ha upptäckts vid er egen undersökning av fastigheten, dvs undersökningsplikt. Visserligen har säljare/mäklare kommit med en felsktig utfästelse, men den fiar er inte helt från undersökningsplikt.

Det man kan fundera över är hur mycket större kostnad det blir för er med tömmning av WC tanken än vad de regelbundna slammsugningarna av 3 - kammarbrunnen kostar. Helt klart måste tanken tömmas oftare än man måste slammsuga brunnen. Men hur mycket oftare?
 
som jag skrev i första inlägget har vi bara kommit så långt i köpet att vi skrivit första kontrakt. besiktning ska göras nästa vecka och tillträde bokat till om tre veckor. alltså befinner vi oss inom ramen av undersökningsplikt.
tanken till wc är endast på tre kubik och måste rimligen tömmas två gånger per år vid ett något sånär flitigt användande under hela året vilket vi hade tänkt oss. tömningen kostar drygt 1000:- så det blir 2000:-/år
hur ofta man måste slmmsuga en trekammarbrunn vet jag faktiskt inte men det är väll inte en gång om året änns på ett fritidshus... är det var tredje?
men det är inte prisskillnaden i underhåll som stör oss mest utan bekvämlighetsfaktorn. jag stör mig rejält på denna konstanta vetskap om att det kostar pengar (som i att lilla tankrackaren blir full) varje gång jag vill spola

mäklaren va fullt förståelig i vårt missnöje och hade ett förslag på att man kunde räkna kompensation efter tömningar ett x-antal år framåt eller nåt sånt
 
Hemmakatten
Att det är kommunalt vatten och avlopp på gång är något som ni vetat om innan köpekontraktet skrevs, eller ivart fall borde vetat om. Så det kan inte ha någon inverkan på priset.

En trekammarbrunn töms varje år. Det sker per automatik via kommunen och är inget ni kan påverka.

Förslaget om kompensation för x-antal tömningar några år framåt (tills det kommunal VA kommer verkar rimligt. Något mer kan ni knappast räkna med.
 
En del kommuner (min) har tömning vartannat år på 3-kammarbrunn för fritidshus (valbart).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.