jhenrikj skrev:
63 000 i lagfart och pantbrev har vi betalat.
Där ser man... Det är som sagt för mig HELT obegripligt, särskilt om du inte kommer behöva låna totalt 2 773' i slutändan, för då har banken gett dig extra kostnader i onödan. Fråga dom vad dom pysslar med, jag är väldigt nyfiken på vad de har för förklaring...

En tomt som är pantsatt till 66 gånger sitt värde förresten, där kan vi snacka bubbla! :p
 
För mig gör det inget direkt (mer än att jag förlorar 9 månaders ränta på 55 000, det blir väl typ 50 öre eller nåt), så länge jag får låna den summa jag betalat pant för, för då har jag pengar över att bygga garaget med en gång (och således öka på värdet på kåken lite)...
 
Du menar väl inte att banken tagit ut pantbrev åt dig utan din underskrift?

Jag skulle gissa att du (rent formellt) gett dem i uppdrag att ta ut de pantbreven, även om du inte minns att du skrivit på något sådant. Annars har banken klantat sig.
 
ordain skrev:
Du menar väl inte att banken tagit ut pantbrev åt dig utan din underskrift?

Jag skulle gissa att du (rent formellt) gett dem i uppdrag att ta ut de pantbreven, även om du inte minns att du skrivit på något sådant. Annars har banken klantat sig.
Nej jag har skrivit under...det vet jag...men det känns fortfarande märkligt att de tar ut pantbrevet långt innan bygget ens börjat om man inte vet hur stor det egentligen behöver bli. Nu är pantbrevet uttaget på lånelöftets storlek, men vi behöver ju inte låna hela det beloppet längre.
 
timmelstad skrev:
Jag undrar om det inte är så att du har fått ett lånelöfte från Nordea för kreditivet, där de garanterar att de kommer låna ut minst ovan nämnda summa till dig för bygget av huset? Och i sånt fall är det bindande.
Lånelöften är väl egentligen inte särskilt bindande?
 
jhenrikj skrev:
Nej jag har skrivit under...det vet jag...men det känns fortfarande märkligt att de tar ut pantbrevet långt innan bygget ens börjat om man inte vet hur stor det egentligen behöver bli. Nu är pantbrevet uttaget på lånelöftets storlek, men vi behöver ju inte låna hela det beloppet längre.
Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Väldigt väldigt märkligt beteende. Har du frågat hur de resonerade? Även om det nu inte spelar någon roll och du tänker utnyttja hela beloppet i slutändan så vore det väldigt intressant att höra skälen och vad det är pantbrev uttaget på...

frhe skrev:
Lånelöften är väl egentligen inte särskilt bindande?
Tja, det beror väl helt på vilka villkor som ställs eller utgår med utfästelsen antar jag? Vissa knappar lite slappt på datorn och säger en summa över telefon, vissa skickar ett mer formellt skriftligt erbjudande. Det beror ju på vad du efterfrågar också.

Det jag fick var villkorat med att inkomsternas förhållande inte skulle förändras, under de förutsättningarna var det bara för mig att nappa under 3 månaders tid.
 
timmelstad skrev:
Tja, det beror väl helt på vilka villkor som ställs eller utgår med utfästelsen antar jag? Vissa knappar lite slappt på datorn och säger en summa över telefon, vissa skickar ett mer formellt skriftligt erbjudande. Det beror ju på vad du efterfrågar också.

Det jag fick var villkorat med att inkomsternas förhållande inte skulle förändras, under de förutsättningarna var det bara för mig att nappa under 3 månaders tid.
Det är ju fortfarande inget bindande avtal och det kan bli blankt nej den dagen pengarna ska lånas.
 
Har kontaktat min bankman i frågan så får vi se vad hon säger....

Angående lånelöfte...om nu banken fullständigt kan strunta i det, varför heter det löfte då? Nog tusan måste banken (om inga förutsättningar ändras givetvis) låna ut det de har lovat....
 
jhenrikj skrev:
Har kontaktat min bankman i frågan så får vi se vad hon säger....

Angående lånelöfte...om nu banken fullständigt kan strunta i det, varför heter det löfte då? Nog tusan måste banken (om inga förutsättningar ändras givetvis) låna ut det de har lovat....
I det löftet jag fick så var det iaf skrivet av banken att det skulle uppfyllas "om inte de ekonomiska förutsättningarna" ändrades

/K
 
klaskarlsson skrev:
I det löftet jag fick så var det iaf skrivet av banken att det skulle uppfyllas "om inte de ekonomiska förutsättningarna" ändrades

/K
Låter mycket bekant.
 
klaskarlsson skrev:
I det löftet jag fick så var det iaf skrivet av banken att det skulle uppfyllas "om inte de ekonomiska förutsättningarna" ändrades
Det intressanta är ju att allt möjligt ingår i "de ekonomiska förutsättningarna". Reporäntan, regleringar från FI, finanskriser etc.
 
Nyfniken skrev:
Det intressanta är ju att allt möjligt ingår i "de ekonomiska förutsättningarna". Reporäntan, regleringar från FI, finanskriser etc.
Jo men ett lånelöfte har ju högst begränsad giltighetstid, några månader som mest.

Hur som helst, har fått svar från banken nu och det är tydligen så att pantbreven skall tas ut redan i byggkreditsfasen och baseras på de kalkyler som byggkrediten är baserad på minus beräknad kontantinsats. Banker som inte gör detta har ingen säkerhet alls bakom kreditivet.

Så det verkar väl vara i sin ordning då antar jag. Att jag fått betala 2500 för mycket är inte något som går att göra något åt sa banken...men samtidigt avslöjades det något om vad jag får för lånevillkor och de är jag väldigt nöjd med.
 
jhenrikj skrev:
Hur som helst, har fått svar från banken nu och det är tydligen så att pantbreven skall tas ut redan i byggkreditsfasen och baseras på de kalkyler som byggkrediten är baserad på minus beräknad kontantinsats. Banker som inte gör detta har ingen säkerhet alls bakom kreditivet.
Det är ju därför det blivit populärt med samarbete mellan hustillverkare och banker på sistone. Samt att det är delvis därför kreditiv har högre ränta.

Pantbrevet på hela beloppet innebär ju ingen säkerhet för banken om det inte finns något att pantsätta om det skulle behövas. Det är ju som att ta några buntar papper i pant för ett par miljoner, vad ska banken göra med pappren om de behöver lösa in panten?

Jag menar inte att du ska ta det som ett angrepp på dig, jag kan bara inte begripa hur de resonerar...
 
jhenrikj skrev:
Jo men ett lånelöfte har ju högst begränsad giltighetstid, några månader som mest.
Jag håller ett i min hand som är giltigt i 6 månader. Men det var kanske det du menade med "några".
 
jhenrikj skrev:
Men då borde man ju kunna få tillbaka pengar för pantbrevet eftersom banken själva har bestämt beloppet, men det finns säkert nån lurig kalusul nånstans i villkoren...får helt enkelt läsa noga när jag kommer hem
.
Nej, när ett pantbrev väl är uttaget kan det inte ångras.
Spara det istället till framtiden.
Om prisnivåerna stiger och inflation äter upp värdet så har ni pantbrev klara för att kunna låna upp mer på fastigheten.
Då är ju den kostnaden redan löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.