Som rubriken lyder så är min fråga,kan man måla över slamfärg med oljefärg eller lasyrfärg. Snälla ge mig ett bra svar på denna fråga:S
 
Ja, om man borstar noga först, med skurborste, piassavakvast eller liknande. Rödfärgen är ju bara pulver och pulvret måste bort.
 
Ok men måste man få bort allt det röda då eller?
Så väggen blir helt fri från rödfärgen menar jag.
Eller ska det bli uppruggat.
 
Man måste få bort så mycket som möjligt. Uppruggat är det ju redan per definition när du målat med slamfärg.
 
Lasyrfärg kan du glömma om den inte har samma kulör. Varför inte fortsätta med slamfärg? Andra kulörer finns. Falu Vapen har t.o.m blåa.
 
Jag har hittat en röd oljefärg jag skulle vilja ha. Är det bättre???
Anledningen till att jag ska måla över är att jag målade med falurödfärg på min sommarstuga som har släta fasader så det ser jätte illa ut och det flagar lite här och där och den gamla rödfärgen som tydligen var vanlig röd målarfärg och inte slamfärg syns igenom. Så jag har målat slamfärg på en slät vägg med vanlig röd färg på typ lasyr eller oljefärg.
 
Faklu rödfärg funkar inte på släta väggar, nej, det ska vara helt ohyvlat. Det går inte helelr att måla slamfärg på något annat än obehandlat eller tidigare slamfärgsmålat.

Eftersom du tydligen har annan färg under slamfärgen får du först sopa fasaden så mycket det går, sedan skrapa bort nästa färglager. Lasyr flagar väl inte, så vitt jag vet?
 
mitt svar är att nej det går inte, det blir inte bra.
den färgen du lägger på sitter inte bättre än den färgen du har i underlaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.