Eller kanske såhär?

Taksnitt2.jpg
 
janwide
Alternativ 2 skulle jag köpa men utan tjärpappen. Vet inte hur du tänkt med denna men som jag uppfattar det stänger du in ev fukt mellan diffspärren och tjärpappen.

Jag räknar med att det inte blir någon fukt att räkna med mellan T diff och cellplasten. Resonerar att om det blr mycket fukt där så beror det på något läckage och då är det bra att det hamnar bredvid rännan så att man upptäcker det och kan vidta åtgärder.
 
Mikael_L
Jag måste passa på och berätta hur det går med mitt tak.

Min tanke var:
Isolering mellan takstolar, ingen luftspalt.
råspont
T-diff.
uppreglad med 45x70 tryckimp, och spalt för ev rinnande vatten under cellplast enl janwide's recept.
70mm cellplast.
ströläkt och bärläkt, skruvat med långa skruvar.


Men nåja, hur gick det då ...
Jo, när taket var råspontat och vi la ut T-diff så blåste det besvärande mycket, fast det var ju långt ifrån någon storm, kuling eller så ...
Och när t-diff väl låg på plats så insåg jag att den kommer blåsa sönder när som helst det börjar blåsa det minsta mer, vilket kunde ske när som helst typ. Väven lyfte rejält mellan där den häftats, på takets läsida, där sugkraften blev.
Nu var goda råd dyra, för cellplast hade jag inte fått hem ännu, och jag hade trott att taket skulle kunna stå öppet några dagar, som man brukar göra med vanlig papp (ja med ströläkt då).

Så det blev en hastig förändring i planerna nu, jag satt ströläkt och bestämde mig för att strunta i utvändig isolering.

Lärdom: se till att ha allt hemma, dvs råspont, duk, cellplast och läkt. Invänta en nästan vindstilla dag.


Sen då...
Ja nu står taket fortfarande öppet, med duk och ströläkt där på. Det har funkat bra, förutom en sak.
Det regnar in !!! :(
Och inte så lite heller, och inte på bara ett ställe, utan typ 10 ... :S :(

En kontakt togs med T-emballage.
Då får jag veta att dom numera tycker man ska montera T-diff med någon tätgucka under ströläkten.
Antingen butylband eller något slags lim.
Dom hänvisade mig att följa moniers monteringsanvisning.
http://www.monier.se/fileadmin/bu-f..._SE/Underlagstak_monteringsanvisning_2008.pdf
sid 9 och 10.

Jag är rätt irriterad på att T-emballage inte har uppdaterat den medföljande monteringsanvisningen eller ens den på weben ... :@ :@

Sen är det kanske en litet osäker produkt än så länge...
Och rätt svårt att täta på detta vis tillsammans med utvändig isolering.
 
Det var nog mest snålhet att lägga tjärpapp längst ned utanför huset, där finns ju ingen isolering under råsponten. Men varför krångla till det...

och det är klart, kommer det så stora mängder fukt att istappar är ett problem har mon nog ett annat problem i botten.


Vad skulle skillnaden bli om man hade mineralull isf cellulosa?
 
janwide
Ingen rolig information även om detta problem givetvis är störst innan man lagt yttertaket. När cellplasten kommer på tätar den ju så att ev. vatten som tränger ned är mycket begränsat. Med takpannor ovanpå detta är jag inte speciellt orolig.

En bekant har lagt plåttak i sommar och när det regnade som värst hade han bara underlagsduken som skydd. Samma där. Vattnet läckte in på flera ställen. Detta var också en diffusionsöppen duk. Dock inte T-Diff.

Jag vet inte om detta är vanligt. Men med tanke på hur tunna de är jämfört med vanlig takpapp förstår man att risken för att det ska läcka in i spik och skruvhåll är större. Dessa underlagsdukar ska ju i och för sig inte användas som ytskikt. Men vid takläggningen vore det ju skönt om de höll för en skur. Jag var förskonad från skurar då jag la mitt tak men eftersom det blåste en del förankrade jag underlagsduken med några provisoriska läkt som jag sedan tog bort och limmade igen skruvhålen efter.

Jag hade dock problem med T-Diffs klisterkant och fick komplettera med takklister för att våderna skulle hålla ihop.

Enligt Thermisol är problemet med alla skruvhål vid monteringen av cellplasten inget problem. Just för att cellplasten i sig inte släpper in något (eller åtminstonne väldigt lite) vatten. Jag uppfattade dom som att underlagsduken är en extra säkerhetsåtgärd men att det egentligen skulle funka enbart med cellplast också.

Jag lider med dej Mikael_L. Hur slutar historien? Kommer du montera om läkten med butylband eller annat?
 
Mikael_L
janwide skrev:
Jag lider med dej Mikael_L. Hur slutar historien? Kommer du montera om läkten med butylband eller annat?
Jag tänker lyfta lite på läkten (om det går, den kan ju sitta rätt hårt i takstolarna :O) och lägga en sträng under med det där tät-klistret som monier har, Divorol.

Jag har monterat lite läkt idag med Divorol under, det verkar vara ett poluretanlim av allt att döma, skummar och expanderar.
 
janwide
OK
Du kan ju också lägga någon tätgucka med patronpistol på båda sidor utvändigt på läkten utan att lossa den. Då bör ingen fukt komma in.
Lycka till hur som helst!
 
Mikael_L
Jo, det är reservplanen. :)
 
Mikael_L
Idag har jag gått över ena takhalvan med divoroll-lim.
Det gick över förväntan bra att lyfta bärläkten, spiken satt lyckligtvis inte som berget någonstans.

Limmet verkar som sagt vara något slags PU-lim.

Nu önskar jag för första gången sen markarbetena startade att det kommer riktigt ordentligt med regn då jag är vid bygget. :D Jag tätade sidan som läckte värre, och är det tätt där men lite läck på andra så är jag nöjd.


Det är inte så märkligt att det kommer in vatten heller.
När jag lyfte ströläkten var det fullt med björkfrö, små lov och barr under läkten. Vatten flödar nog rätt fritt under ströläkten på alla tak, så det krävs nog att underlagstaket tätar bra mot spikarna.
 
  • t-diff-divoroll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Skönt att det löser sig.
Har dina klisterkanter fungerat? Jag fick lägga extra lim för att det skulle sitta ihop.

Jag har inte kunnat täta vid mina skruvar eftersom de går genom ströläkt, cellplast och underlagsduk i nämnd ordning.
Det ska nog till mycket om det ska komma ner skadligt mycket fukt hela vägen.
Är inte orolig men kommer ändå att titta till statusen på vinden då och då.
 
Mikael_L
janwide skrev:
Skönt att det löser sig.
Nåja, jag väntar till nästa hällregn innan jag uttalar mig ... :O

Har dina klisterkanter fungerat? Jag fick lägga extra lim för att det skulle sitta ihop.
Det är lite varierande; jag var tvungen att lyfta lite på våderna närmast gaveln nyss. Ibland satt det så själva duken revs sönder, ibland var det knappt så det var limmat alls.
 
Jag funderar på att lägga cellplast på mitt tak när jag tagit bort den eternit som nu ligger där. Att låta underlagspappen ligga kvar verkar vara en dum ide och jag skall söka efter något diffusionöppet istället. Men jag skulle vilja ha shingel överst och inte tegel. Jag hittar inga andra som önskar shingel så jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Om man lägger tegel så skapas ju en luftspalt mot cellplasten som inte finns om jag lägger shingel direkt på. Dessutom finns ju inget att fästa pappspiken i. Så jag funderar på att lägga läkt och ny spont på cellplasten. Men då har jag ju skapat en ny kallvind och är tillbaka på ruta ett igen.
 
janwide
Jag tror att du själv gett svaret i din fråga. Idén med Thermisols lösning är att man flyttar ut kondenspunkten från råsponten/träkonstruktionen till yttertaket (oftast takpannorna). Eventuell kondens hamnar då under takpannorna. Shingel är tänkt att monteras direkt på råsponten och bildar ett tätt tak. Idén med att cellplasten hamnar ytterst är också att man inte riskerar mögel eftersom den är oorganisk och inte möglar. Med shingel tappar man den fördelen med cellplasten. Det finns kanske andra aspekter på detta men för mig verkar det vara en tveksam konstruktion.
 
Eller så skippar jag läkt och ny spont och lägger på en mineralullsboard/fiberfilt på cellplasten och sen papp/shingel (som ThermiSol gör vid falltak i http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf sid 5). Vet dock inte riktigt vad mineralullsboard/fiberfilt är för något och vart fukt från cellplasten och underliggande spont skall ta vägen eller ens hur papp/shingel skall fästas.
 
Kan man använda asfaboard i stället för mineralullsboard/fiberfilt (som jag inte har någon känsla för vad det är men som ThermiSol använder vid falltak i http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf sid 5)? Skall jag fästa papp/shingel med långa skruvar och brickor mot sponten? Jag får inte till det :blushing: total info-overload och val-panik :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.