Hej.
jag har nyligen flyttat in i ett hus byggt ca -52. Först en konstruktionsfråga? hur bygger man golvet/reglar runt skorstenen.

Nästan alla golv i detta hus lutar lite mot skorstenen. Både uppe och nere. detta vill man ju försöka åtgärda när man lägger om golven vid nåt tillfälle. ska man bara shimsa med nåt när man lägger dit laminatgolven
 
Har för mig att jag läst någonstans om att man förr ibland byggde husen med lutande golv in mot eldstad för att kall luft skulle "rinna" in mot eldstaden för att där värmas upp och snurra runt. Någon form av förbättrat kallras kanske man kan kalla det?

Jag har dock bara läst litet löst om detta och vet absolut inget med säkerhet. Om du prompt skall regla upp golvet så finns det ju olika lösningar, mer eller mindre snabba. Ett är ju att riva bort hela golvytan och rikta upp golvåsarna en efter en, enklast genom att skruva fast en ny golvås parallellt med den gamla och något högre än denna. Annars kan du ju göra på det omständliga sättet (som jag har gjort), alltså att med hjälp av en korslaser mäta upp punkter på golvåsarna var 60:e cm och sedan kapa till distanser som placeras under en ny överliggare.

Enda ekonomiskt vettiga sättet för mig då jag har 100+ år gamla timmerstockar som golvåsar med cc 110-140, handbilade stockar som är allt annat än raka. Hade iofs kunnat såga bort varenda stock i hela bottenvåningen och skruva en ram runt varje rum med hyvlade reglar 2x9" och sedan reglat cc 30/60 på dessa om jag vart superpedant - blir lösningen i nästa hus tror jag! =)

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.