H
Hej
Har idag 38 DS18B20 kopplade till dator och loggar en massa temperaturer. Skulle även vilja logga energiförbrukningen på min LV pump. Finns de någon mätare som gör detta och även har en utgång för PC eller om man kan bygga en sådan mätare?
Hittade en på Eldon men vad menas med detta:
Den är också försedd med pulsutgång för mätinsamling av till exempel
ett DUC-system eller liknande.
Pulsutgång: Öppen kollektor 100 imp./kWh (pulslängd: ≥100 ms)
Enl. DIN43864, IEC62053-31

Vill inte läsa huvudmätaren utan bara den energi som går till 3-fasmatningen för LV pumpen.

Är det någon som vet hur Nibes effektvakt fungerar. SKulle dessa gå att koppla till PC??
 
Elmätaren: I princip alla elmätare har en pulsutgång som kallas S0. Det finns de som har lyckats fulkoppla denna till serie- eller parallellporten på datorn. Jag tror till och med att det är någon som tillhandahåller en programvara till PC'n. Leta på nätet. Korrekt användning tycker jag snarare är en räknarkrets som sedan avläses från datorn, t.ex. via 1-wire som du verkar använda (har för mig att det finns räknare till den). Jag läser S0 med en annan typ av räknare och det fungerar bra.

Nibe: Nibe och i princip alla effektvakter använder strömtransformatorer som är kopplade till tre motstånd på styrkortet i värmepumpen. Utan att göra ingrepp i pannans elektronik kan du mäta växelspänningen över plintarna och de ger då ett mått på husets strömförbrukning per fas (du måste känna till strömtransformatorns omsättning och motståndet på styrkortet och använda ohms lag). Multiplicerat med 230 ger detta ungefärlig effektförbrukning per fas. Fasförskjutningar, tvåfasbelastningar och D-kopplade trefaslaster mm gör att detta värde inte blir helt korrekt, jag tippar att du hamnar inom 10% fel. Att göra elektroniken för att med PC mäta och logga de uppmätta växelspänningarna är tämligen avancerat och jag tror inte att den finns att köpa till rimligt pris heller (det finns dock industriella mätinsamlare som klarar detta).

Pen
 
Det va ju typiskt att man inte verkar ha någon S0 anslutning på mätaren. Hade varit kul att få lite mer info om hur förbrukningen ser ut. Inte så att jag vill lägga en massa pengar på det men datorn står ju ändå på dygnet runt och en sladd med kontakter ligger det säkert och skräpar i nått hörn.
 
snuttjulle skrev:
Det va ju typiskt att man inte verkar ha någon S0 anslutning på mätaren. Hade varit kul att få lite mer info om hur förbrukningen ser ut. Inte så att jag vill lägga en massa pengar på det men datorn står ju ändå på dygnet runt och en sladd med kontakter ligger det säkert och skräpar i nått hörn.
Finns ju begagnade elmätare med S0 att köpa för några hundringar
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22
(dock behövs en elektriker för att koppla in den)
 
Jepp och då blir det pengar. Kunde bara Fortum ha satt dit en med S0 hade en bättre loogning blivit helt gratis så nu får det vara.
 
Finns ju optiska avläsare som du fäster ovanför "blinket". Ger samma resultat som S0, och enkel installation.
Fast vill man inte ha lite mer koll på vad som drar vad? Vill iaf jag.

Tycker överlag att alla elmätare är stenåldern. Varför kunde man (åtminstånde) få välja att få en med wlan eller ethernet. Mycket konservativ bransch, elmätarbranschen.
 
H
Ja gratis är det inte med EON. Har en mätare med 3 olika utgångar d en med S0. Ringde dem och frågade om man fick koppla in sig på denna. Det går mycket bra, kostar 2000:-
 
Jag gissar att många skulle hänga på och logga mer för skoj skull än för miljön eller koll men islutänden kanske få bättre koll och dra ner på elanvändandet om det va lätt och gratis (eller nästan gratis) att använda befintlig utgång. Har så många olika roliga små projekt i tanken som aldrig blir gjorda då det faller på att det innebär för stora startsummor och då får det vara.
 
hokanp skrev:
Ja gratis är det inte med EON. Har en mätare med 3 olika utgångar d en med S0. Ringde dem och frågade om man fick koppla in sig på denna. Det går mycket bra, kostar 2000:-
Tar de 2000:- bara för att plombera om mätaren!!! Min leverantör var snällare - de kom ut och plomberade om utan avgift.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.