Vi har nu bott första vintern (och vilken vinter) i vårt hus från år 1900. I nedre våningen är alla golv närapå original plankgolv (åtminstone inte åtgärdade sedan -52) med krypgrund och sockel av huggen natursten. Det enda golvet som kändes litet för kallt i vintras var köksgolvet som har en källare under (jordgolv), med lucka i golvet. Då vi renoverade försökte jag täta alla otätheter runt väggarna genom att blåsa in cellulosa-ull där jag kom till. luckan tätade jag och isolerade med linull. Isoleringen i golvet är ca 15cm kutter/såg-spån. Trossbottnet villar på rejäla stockar. Jag har tänkt mig att undertill, från källaren, ribba med 50x50 och skruva fast asfaboard i dem. Sedan skulle cellulosa-blåsare få blåsa in cellulosa-ull i utrymmet mellan det nya bottnet och det gamla (ca 25-30cm).
Vad bör jag tänka på? Gör jag något galet? Finns det andra förslag?
Jag vill inte orsaka mögelbildning eller andra otrevligheter i golvet.
 
Är det kylan eller draget du vill ha bort?
Kalldrag är ju inte en isoleringsfråga utan då främst o se till att få grunden och väggarna (samt övergången däremellan) täta.
 
jag tror att jag eliminerat draget ganska bra, då jag för två år sedan blåste in cellulosa kring alla ytter och innerväggar. Det första Cellulosa-gubben sade var att det inte var ngn nytta att han kom dit o blåste in mer isolering, då det var draget som antagligen var problemet, men det borde vara tätt kring väggarna och grunden.
 
kan det vara kallras från något fönster? Ta en vanligt termometer och flytta runt på golvet och försök hitta om det är kallare på vissaplatser eller om det är lika kallt över allt. Är det lika kallt över allt så är det nog isoleringen som inte räcker till. Ditt förslag låter bra, se bara till att sågspånet har sjunkit ihop så det är en glipa upp till golvet. Men som jag förstod det hade ni sprutat cellulosa där redan?
 
Tack. det är kallt överallt, så det är nog isoleringen som är tunn, och det är tätt ovanför spånet.
Jag kom nu på att det blir trångt att få ned asfaboard genom källarluckan i golvet - det blir ganska små bitar, så nu funderar jag på att lägga linullsmattor mellan stockarna/bjälkarna, hänga upp dem med tvärgående snören, så att man kan slå på tjärpapp, och sedan slå fast brädning, så att allting hålls kvar i källartaket.
Hur låter det? klarar linullen källarfukten lika bra som cellulosa?
 
Jag skulle reglar upp med 50x50 som du först föreslog, lägga in linisoleringen och spika vindskyddsfolie istället för vinpapp, pappen går lätt sönder när det är mjukt bakom och du kryper runt där nere :p med folien behöver du kanske inte heller ny blinbotten.
 
Tack! Vindskyddsfolie var nytt för mig, men det verkar vara en bra lösning!
 
Jag har själv ingen erfarenhet av det men det skall vara mycket hållbart och kunna spännas runt vassa kanter etc, borde vara smidigare att jobba med i grunden än tjärpapp som lätt spricker :/
 
Har använt folien och den fungerar utmärkt (med både mineralull och cellulosa). Är en fröjd om man jobbar uppe i tak, bara att rulla ut och häfta på. Materialet är fuktavstötande men ånggenomsläppligt.
 
Verkligen en toppenprodukt. Vi har svept hela vår timmerstomme i det.
 
folien säljs på vanliga byggvaruhus så det är bara att införskaffa och köra igång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.