timmelstad skrev:
Det går bra att anlita folk via Fiskarheden om man så önskar...
Även till grund?
 
kamilenski skrev:
Även till grund?
Jag bad om offert på allt och fick kostnad för varje del specad inklusive grund och markarbete.
 
Ja, priserna var genom fiskarhedens "samarbetspartners" och inkluderar grund och samtliga entreprenader motsvarande nyckelfärdigt...

Gäller den här modellen:

http://www.fiskarhedenvillan.se/sv/vara_hus/1-12-plan/Sparven-med-oinredd-overvaning/

Tycker ni det verkar otroligt så tycker jag ni ska ringa FHs säljare och be om prisuppgifter själv. Dom har garanterat färdiga PDF filer med totalt pris för helt färdigt hus inkl grund!

//Calle
 
carlbanan skrev:
Ja, priserna var genom fiskarhedens "samarbetspartners" och inkluderar grund och samtliga entreprenader motsvarande nyckelfärdigt...

Gäller den här modellen:

[länk]

Tycker ni det verkar otroligt så tycker jag ni ska ringa FHs säljare och be om prisuppgifter själv. Dom har garanterat färdiga PDF filer med totalt pris för helt färdigt hus inkl grund!

//Calle
Hur mycket pengar stod det att schaktning och sådant kostar, grävning för VA med mera....det är mycket mer än bara grunden som kostar när vi pratar markarbete. Står det en post för grund så är det garanterat bara vad just själva grunden kostar utan grävarbete.
 
Det ingår väl X antal grävtimmar och X antal ton fyllning i grundkalkylen.
Exakt hur många har jag hört men minns inte exakt nu, men visst krävdes att tomten var lättarbetad för att det inte skulle tillkomma grävtimmar.
Man får ju inte färdig grund på ett kalhygge för den summan som står i kalkylen. :)
Sen tillkommer det förmodligen mer eller mindre fyllning, beroende på tomten.

Och ja, FHV har flera firmor som gör husgrunder åt dom runtom i landet.
Han som hjälpte mig med garageplattan far land och rike runt och gjuter åt dom.
 
Det ingår markarbete i den summan, men som "FredrikR" skrev så är det väl begränsat antal timmar och ton fyllning...
 
4 timmars grävning och 30 cm grus var det som skulle ingått om vi hade tagit FH:s leverantör. Alla vi tog in offertar från hade med 30 cm grävning (inte specificerat på timmar) och 30 cm grus som standard. All extra grävning och grus tillkommer. Men så är det ju med alla husleverantörer och grundläggare. Man vet ju aldrig hur mycket man behöver gräva. Både vi och markarbetarna trodde att vi eventuellt skulle behöva spränga eftersom att vi har en hel del berg i dagen precis bredvid där huset står, men det slutade med att vi fick gräva ca 1,5 m och fylla med 350 ton.
 
Vi hade en väldigt lättgrävd tomt...den tog 20 timmar att gräva och lägga ut fyllning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.