Tjena,
Mitt vardagsrumsbord ha sett bättre dagar. Efter ett antal fester är det nu helt fullt med ringar.
Nu till min fråga. Är det någon som har någon erfarenhet av att slipa faner? Vet inte hur tjock den är eller något. Är det något man kan göra själv eller ska man ta till yrkesmän?
Ska man använda maskin eller köra för hand?

Tacksam för hjälp!
 
En sickel kan vara ett alternativ till att slipa bordet. Upplever det som att man har mycket bättre kontroll på avverkningen med en sickel.
 
Kan du inte bara byta ut fanéren istället då?
 
Det där med sickel har jag inte tänkt på. Värt att fundera på.
Byta ut faneren blir nog jobbigare än att slipa eller använda sickel.

Nån annan som har någon erfarenhet av slipning?
 
phl skrev:
En sickel kan vara ett alternativ till att slipa bordet. Upplever det som att man har mycket bättre kontroll på avverkningen med en sickel.
Jag är också sickelfantast, alternativet är att slipa med mycket fint sandpapper (finns en tråd här någonstans där samma sak diskuterades och jag är den som slipar med finast papper, någon annan med hypergrovt, och de flesta låg mitt emellan).

phl: Jag gissar vi båda lider med samma sak just nu: Plocka av sprutmålad färg eftersom vi experimenterar direkt på slutprodukten och inte på provbitar (i alla fall jag gör så dumt nog). Har du provat sickel istället för sandpapper för att släta till sprutmålningen inför nästa test?

--- Mats ---
 
Redigerat:
Har bara testat sickel på schellack. Hittills har mina sprutningar inte blivit så katastrofala att jag behövt annat än att jämna dem lätt. Ett hett tips är Mirkas slipklots med utsug för deras Abranet-papper. Man slipper nästan allt slipdamm i sprututrymmet och Abranetpapprena varar i evigheter.
 
timmelstad skrev:
Kan du inte bara byta ut fanéren istället då?

Låter lika enkelt som att byta skal på mobilen :p

Protte
 
Om det är ett lackat bord så kan man kan testa med färgborttagningsmedel. Funkar oftast bra men kan om man skulle ha otur göra att limmet till faneret släpper (testa på liten yta).
Efter man fått bort lacken kan man slipa med mycket fint papper, men var försiktig, man går lätt igenom. Tror att faner ofta är 0,8mm
 
prototypen skrev:
Låter lika enkelt som att byta skal på mobilen :p

Protte
Ja? :D
 
phl skrev:
Har bara testat sickel på schellack. Hittills har mina sprutningar inte blivit så katastrofala att jag behövt annat än att jämna dem lätt. Ett hett tips är Mirkas slipklots med utsug för deras Abranet-papper. Man slipper nästan allt slipdamm i sprututrymmet och Abranetpapprena varar i evigheter.
Provat. Att sickla ser mindre slätt ut än att slipa. Men känner man på den sicklade ytan känns den slät. Provade att först sickla, och sedan slipa ovanpå med en Rotex och 500-papper. Slipningen med 500 papper kändes mindre slät än sicklingen.

Får se hur det blir när jag har tid att provspruta ovanpå igen.

Provade den nya kompressorn på ett enkelt sätt, Bara blåsa rent. Med 4 bars tryck och fullt blås så har kompressorn inget problem att hålla blåset igång med samma tryck. Det klarade inte den gamla. Det bör räcka för att sprutmåla HVLP.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Grattis då, jag sliter med min spruta och mina garderober. Blir mest skit, har mycket kvar att lära. Har tidigare sprutat väldigt utspädd akrylfärg med billig spruta, med nya sprutan vill man ju späda mindre. Blir dock inget vidare. Nåja, det var en parantes. Ska testa sickel vid tillfälle, det är ett väldigt trevligt redskap.
 
Om färgen oavsett spruta är för tjock riskerar man att få struktur som ser ut som apelsinskal. (kallas för apelsinlack)

Varför är ni rädda för att späda färgen, ni vill ju ha ett fint resultat och med för tjock färg går det inte.

Vill ni inte späda färgen så blir det bättre med pensel.

Protte, ca 30 år till och från med färgspruta.
 
prototypen skrev:
Om färgen oavsett spruta är för tjock riskerar man att få struktur som ser ut som apelsinskal. (kallas för apelsinlack)

Varför är ni rädda för att späda färgen, ni vill ju ha ett fint resultat och med för tjock färg går det inte.

Vill ni inte späda färgen så blir det bättre med pensel.

Protte, ca 30 år till och från med färgspruta.
Jag behöver inte späda färgen, mitt förra test slutade med sandpappersyta och inte appelsinskal.

De nya vattenbaserade färgerna är tjocka. Att hålla på att späda dem till viskositet för gamla traditionella sprutor ger dåliga effekter på färgen som sådan. Det är inte fel att späda, det som är fel är att späda i fel mängd av fel orsak.

--- Mats ----
 
Sandpappersyta är väl snäppet värre än apelsinskal.

De vattenbaserade ÄR ett elände, använd där det går, färger som är gjorda för spruta.

Protte
 
prototypen skrev:
Sandpappersyta är väl snäppet värre än apelsinskal.

De vattenbaserade ÄR ett elände, använd där det går, färger som är gjorda för spruta.

Protte
Apelsinskal=färg som ej atomiserats
sandappapersyta=färg som torkat innan den satt sig på ytan

Två helt olika problem, två helt olika orsaker, två helt olika lösningar. Första kan mycket väl bero på för tjock färg (men också för stor nål, för lite tryck, för dålig spruta, ...) Andra kan bero på för högt tryck, för stort avstånd till ytan, ... men framförallt, jag har just nu ingen anledning att tor att jag har problem med att färgen är för tjock, nästa försök görs faktiskt med en mindre nål och lägre tryck.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.