kustlöparen skriver i svar till Nuffe om miljö godkända pannor, och nämner då Orlan som exempel. Nedanstående text är hämtad från säljarens hemsida.

Citerat: ”Orlan pannor tillhör Europas mest moderna vedpannor med underförbränning som uppfyller Boverkets krav för eldning inom tätort. Pannorna är provade i enlighet med EN 303-5 vilket är Europeisk Norm och är jämförbart med Svenska prövningar hos SP. Våra kommuner godtar rapporter som är utfärdade av andra länders ackrediterade lab. då även SP provar vedpannor efter EN 303-5.”


Med reservation för att mina erfarenheter är två år gamla, men min kommun köpte inte alls det resonemanget om att godta rapporter utfärdade av andra länder. Jag hade ett långt gräl om en braskamin som hade godkänts enligt DIN, deutsche Industrinormen, med värden som var mycket goda. Det hjälpte inte ett dugg, endast svenskt ceritifikat dög och jag fick inte installera.
Orlan ser väldigt bra ut, särskilt prismässigt, men är den godkänd i Sverige?
 
Om du har ett mätprotokoll som visar att pannan håller sig inom de värden som gäller är den godkänd att installeras. har pratat med byggnadsnämden om detta när jag installerade min Orlan panna.
 
EN 303-5 normen är uppdelad i tre klasser varav den bästa/strängaste är klass 3 och motsvarar samma kriterier som miljömärkningen av pannor i Sverige. Orlanpannan mfl uppfyller klass 3 och skall således inte behöva testas i Sverige för att få installeras.

Om man läser på utländska tillverkares sidor kan man ibland se EN 303-5 klass (1,2 eller 3) särredovisade. Det räcker dock alltså inte att pannan uppfyller EN 303-5 normen.

Har kollat med SP i Borås för jag planerar ev att köpa panna utomlands.

Länstyrelsen sa att för bidrag skall betalas ut skall produkterna vara CE-märkta (vilket är lite luddigt) men det skulle iaf inte vara något problem att grejerna var köpta utomlands.

För braskaminer gäller väl egentligen samma regler, pratade med sotaren häromdan och det var miljömärkning eller motsvarande utländskt test som gällde. Vi är med i EU så då är det dessa regler som gäller.
 
Jag takar er som svarat, låter ju vettigt och rimligt. Det tyckte jag visserligen min argumentation var även när jag fick nobben själv (Falköping), men kanske har utvecklingen gått framåt. Till Kustlöparen vill jag säga att jag också haft tankar på att köpa utomlands. Om Du gör allvar av det, kan Du väl skriva om det, kanske finns det fler som vill haka på, samordningsvinster kanhända kunde finnas.
 
Har tittat lite på dels Danmark och Polen (Orlan,Vigas,Atmos,Dakon etc), östatspannorna kostar ungefär lika mkt i Danmark som i Polen. Då känns Danmark som ett tryggare val eftersom det gåra att korrespondera på svenska.

www.vvs-grossisten.dk
www.kotly.com

Funderar lite på Vigas vedpanna , verkar ganska lik Orlan men denna panna slår ifrån vid 90gr istället för 80gr. Är testad för klass 3.

http://www.vigas.de/kotly.htm kostar ca 12-13000 sek ex frakt i Danmark för 25kw
 
Tråden är gammal, någon som provade de här pannorna och kan säga hur det gick?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.