janwide
Jag ska fästa tillbaks några tegelstenar som lossnat överst på vår tegelfasad från 1960.
Det är rött tegel. Inne mellan stenarna är det ett grovt, grått bruk som så att säga fäster ihop dessa. Utåt i fogarna är det ett finare lite mer plastiskt bruk som är mörkare med inslag av små ljusare sandkorn.

Vad är det för respektive bruk? Eller hur tar jag reda på det och vad ska jag använda för att laga detta?

Vad kan hända om jag användr fel bruk?

Eller kan jag klistra ihop dessa få stenar (typ 4 st) med någon fogmassa?
 
Mur o putsbruk B. Det funkar till det mesta. Mura tegel, leca o att putsa med. Går att köpa i 25 kilos säck i din bygghandel. Kostar kanske 50 kronor.
Om du måste ha samma färg som den gamla fogen får du ta med lite fog till din bygghandel så kan dom beställa nått liknande men det kostar mycket mer.
 
janwide
Tack för svaret.

Har läst att det är viktigt att veta vad som använts innan. Annars kan man få fula utfällningar eftersom det kan bli kemiska reaktioner mellan bruken. I värsta fall kan det vittra. Är detta bara skrönor?
 
Bruket från 60-talet det är murat med kan du inte få tag i...... Det är ju en lagning du ska göra, så jag hade använt mur o putsbruk B. Har teglet inte vittrats på 50 år, så lär det inte göra det inom den närmsta tiden heller.
 
H
Köp färdigtfärgat bruk så är fogen klar på samma gång. Kostar lite men är klart enklare.
 
janwide
Det känns som att jag är redo att greppa mursleven nu.

Tack!
 
H
Inget roligt arbete. Se bara till att blanda enligt beskrivningen. Kör du med färgat bruk så tänk på att det färgar kanske mer an du vill.
 
janwide
Menar du att det blir mörkare eller att jag riskerar att få färg även bredvid skarvarna?
 
  • Gilla
Samuel_W
  • Laddar…
H
janwide skrev:
eller att jag riskerar att få färg även bredvid skarvarna?
Lätt hänt om man inte tänker på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.