Någon som vet om man kan styra hur lång tid kompressorn ska få på sig att jobba upp temperaturen innan elpatronen slår till?

Har sökt information ett tag nu utan att finna den.

Men det finns väl en del här som har en sådan hemma som vet mer... Hoppas jag.

 
Hör med Nibe's kundsupport (För privatpersoner: 0433-73995).
Dom kan nog ge dig bäst information.
 
Efter samtal med Nibe så kan jag berätta att det inte går att ställa in detta på 310:an. :(
 
Ana det, synd.
Har du testat att minska elpatronen från 8kW (leveransläge) till 6kW ?
 
Nej.
 
Jag har själv en 310P hemma, på den har jag slagit av elpatronen och slår på den igen om jag märker att temperaturen inte stiger.
På sommaren förut var elpatronen alltid avstängd, efter installation av luftvärmepump kan nu elpatronen vara avstängd ner till -5 utomhus. Efter en lagom varm och lång dusch sjunker tempen ca. 10 grader som det tar ca. 1timme att jobba tillbaka igen om det inte är för kallt ute.
 
Testa att koppla om elpatronen till 6kW, finns beskrivning i manualen hur man gör. Gör alltid lite :)

Om man vill skulle man kunna sätta in ett tillslagsfördröjt tidrelä innan värmepatronens kontaktor.
Lite klödd och inte säker hur värmepumpens reglering skulle reagera på det.
Men bara att testa.
 
Ska testa lite.. :)
 
FrittDrag skrev:
Testa att koppla om elpatronen till 6kW, finns beskrivning i manualen hur man gör.  Gör alltid lite :)
Menar du att man tjänar på att koppla om den till 6 kW. Innebär inte det bara att den får jobba längre tid för att åstadkomma samma sak. ???

/Gojan
 
Gojan :
Syftet med att koppla om till 6kW är att låta kompressorn jobba lite mer.
Klara man sig med 6kW (inte kallt i huset, varmvatten) så är det smartare med bara 6kW än att låta en massa extra kW el värma vattnet.

Är kanske inte den mest optimala styrningen i dessa värmepumpar.

Sedan är det aldrig fel att stänga av elpatronen på sommaren och bara låter kompressorn jobba.
Vissa av dom nya FVP'na kan göra det automatiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.