Jag har ett garage där en del är isolerad och det finns vatten indraget. Utrymmet är omkring 25 m2 och har tidigare varit uppvärmt av 4st gamla elradiatorer gissningsvis från byggåret (1980). I vintras var det konstant över 20 grader där inne. Och då var två av radiatorerna avstängda och de andra två var inställda på minsta möjliga värme.

Nu i vinter hade jag tänkt spara lite ström och byta ut radiatorerna mot något system som kan hålla en temperatur på omkring 5-8 grader, eg bara för att förhindra att ledningarna fryser.

Jag har tänkt mig två st radiatorer, för att undvika katastrof om en skulle gå sönder. Men vilken typ av radiator ska jag välja? Och hur hög effekt behöver jag?
 
Beror väl på hur väl isolerat utrymmet är. Schablonmässigt kan man räkna på 50-70 W/m2. Dvs i ditt fall från 1,25 kW totalt, eller 2x 800w.

Annars är ju ett garage med sina öppna ytor ypperligt för luft-luft-värmepump.
 
Vågar knappt tänka på hur många kWh som gick åt i ditt garage i vintras med över 20 grader där inne... Jag gjorde energiberäkning på eget garage 34kvm med oisolerad betongplatta byggt -97. Blev drygt 5000 kWh per år för att hålla +10C i garaget i Sthlm. Denna siffra stiger kraftigt för varje ytterligare grad högre innetemp pga det kalla betonggolvet. Effektbehov vid DUT -20C ca 3000 W, dvs ca 90 W/m2 vid köldtoppar, men kan vara lite lägre då dessa temp är övergående och om man accepterar ett par grader lägre inne just då. Har själv två rad 1000+1500 W. Välj modell där luften kan strömma igenom radiatorn och de ska ha elektrisk isolationsklass IP24 eller bättre.
 
norrbotten: 2st på minst 800W då. värmepump går bort då jag söker billigast möjliga frostvakt. Jag använder utrymmet som förråd.
Josth: Jo det blir nog en krona eller två :) Menar du konvektorelement? Vad innebär elektrisk isolationsklass?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.