Vi har just flyttat in i ett 1.5-plans trähus med "pyramid-tak" och kupor på alla fyra sidor och tilläggsisolerade väggar (inte helt korrekt gjort tror jag, saknar luftspalt, skall fixas senare), byggt 1946. Jag tänker lägga om yttertaket, ta bort eterniten och lägga på shingel, med allt vad det innebär. Men eftersom jag ändå har byggt en ställning och är uppe och klättrar så funderar jag på att tilläggsisolera taket från utsidan snarare än från insidan. Bort med eterniten, på med cellplast mellan reglar, luftspalt, sen råspont och till sist papp och shingel. Men just som jag skulle ta sats och sätta igång så får jag höra att isolera tak från utsidan är bortkastade pengar, man skall endast isolera tak från insidan. Men innertaket på övervåningen är redan lågt som det är. Jag kommer nog så småningom att sätta upp en ångspärr överallt längst in mot alla rum tillsammans med en FTX-anläggning, men huset och speciellt övervåningen är litet så jag vill inte gärna göra det mindre.

Vad säger ni om att tilläggsisolera tak utåt?
 
Det är helt rätt att isolera på utsidan, men då skall det vara utanför spont och takpappen. Då flyttar du ut daggpunkten dit den hör hemma, dvs utanför undertaket.
 
Ja, jag hittade just http://www.thermisol.se/ och där finns några pdf'er under "takisolering" att få inspiration av. Nu är jag åter helt inne på att isolera taket på utsidan igen, men jag skall nog fundera lite till på tillvägagångsättet tror jag.
 
jeppeknaster skrev:
[länk]
Tack, jag byter tråd bums :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.