Det finns en gammal trekammarbrunn på vår tomt. Jag fundrar på om man kan ha någon nytta av den eller om man ska fylla igen den.

Huset är ännu ej byggt och det finns inget dagvattensystem i området. Jag klurar på om man ska leda ned stuprören i marken och leda dessa vidare till trekammarbrunnen?

I annat fall måste man ju sprida vattnet på tomten.

Hur hade ni gjort?

/Björn
 
Jag har lite erfarenhet av sånt genom jobbet som bygg-/anläggningsarbetare...

Kontrollera först var trekammarbrunnens utlopp finns, och gärna hur ledningarna ser ut... Om utflödet verkar bra (testa genom att hälla vatten i brunnen) och utloppet finns på ett bra ställe så visst, skicka dit dagvattnet!

Om det däremot verkar lite tveksamt med de sakerna så tycker jag inte att du ska snåla på en ny dagvattenbrunn och några pipor 110-rör. Det handlar inte om så många tusenlappar för att få ett nytt och fräscht dagvattensystem till ditt nya hus.

Det kanske finns olika omständigheter som spelar in också, brunnens placering, nivå etc. Glöm ehller inte att du bör ha ett felfritt lock till den.

Klarnade läget lite?
 

Tack, ja vi får väl titta lite märmare på brunnen.
Jag har ingen aning om hur den är uppbyggd utan ser bara brunnslocket. Får väl öppna och kika sen och höra med grundläggaren sen när vi pratar grund till huset.

Men då vet jag att det kan vara en bra ide i alla fal att ha den till dagvatten.

/Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.