Hej
Svårt att veta vart detta ämne passade bäst.
Men bland byggvårdsentusiaster borde det finnas åsikter och kunskap som kan svara på detta:

Jag planerar att sätta in antingen en rörspis eller en kakelugn i mitt nybyggda hus i (som vi gör ett ärligt försök att få att smälta in i en äldre miljö). Jag vet vad som skiljer de två åt rent allmänt men trodde i min fantasi att rörspis var billigare att göra än kakelugnen men nu plötsligt när jag tagit in offerter från tre hantverkare verkar det som om det går på et ut! Så nu ska jag välja ur en annan aspekt och då blev det svåre.

Så vad skiljer dom åt i eldningsteknink, värmeåtergivning, hållbarhet, underhåll etc.

Allas åsikter är hjärtligt välkommna!
 
Kakelugn i ett bostadsrum, om man inte vill ha en väldigt rustik stil.
Rörspis i enklare lokaler tex. affärslager.
Eftersom grundkonstruktionen är den samma är det ingen skillnad på eldning värmehållning och hållbarhet. Underhållet kan skilja. En putsad rörspis behöver målas om med jämna mellanrum för att vara fin. Sotet fäster lätt i en putsad yta. En kakelugn är det bara att torka av.
Jag skulle satsa på en kakelugn.
 
Det är ju arbetstiden som sätter priset och det skiljer egentligen inte så mycket. Något billigare bör ju rörspisen bli då man spar kaklet, och då särskilt mot en mer "dekorativ" kakelugn. Det som kan skilja är hur och om man har sotluckor eller stenar invändigt för ändamålet, men så har ju riktigt gamla kakelugnsmodeller med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.