hej
jag undrar på ett unifärr hur mycket skulle ett 2,4;3,3m stort fönster kosta ? jag tänker framför allt på elitfönster passiv för att de har ett U värde på 0,8
 
Elitfönster säljs ju av byggvaruhandlare överallt i Sverige, så det är ju bara att ringa första bästa. Din fråga är ju lite speciell till sin art så jag tror inte forat är din bästa vän (men man vet ju aldrig iofs).
 
Hej husbåt, så stora fönster finns nog inte.
Inte till överkomligt pris i alla fall.
Det är nog därför du inte redan har hittat några priser på nätet :).

Sätt lite mindre fönster i din båt så blir det lättare at hålla varmt.
Och överbyggnaden blir inte så tung hellre.

//KoW
 
C
Oj, såna herrejössesfönster ska du nog inte ha på en båt. Mina Traryd 10x6 fasta som jag köpte till garaget väger närmare 20 kilo styck. Dina lär väl väga 2-300 kilo säkert.
 
Kolla med Velfac. Kan du tänka dig en stolpe i mitten av fönstret så fixar de säkert det. Räkna på en kostnad på ca 20.000 och uppåt. Partiet med ex tvåglas väger säkert 200kg.

Ps.
Det är du som skall bygga husbåt? Jag fattar inte hur du skall få den att flyta, har du någon uppdaterad info.
 
Redigerat:
pbengtsson skrev:
Det är du som skall bygga husbåt? Jag fattar inte hur du skall få den att flyta, har du någon uppdaterad info.
"Husbåtar" av denna typen som byggts runt våra kuster på senare år står normalt på en betonglåda av vattentät betong som väger i storleksordningen 30-50 ton. Sen bygger man ett mycket lätt hus ovanpå det. :)
 
Ett treglas fönster väger cirka 45 kg per kvm....fasta fönster kan man få väldigt stora. Jag tror inte TS skall ha dem på en husbåt bara för att han kallas sig så...:)
 
tack för alla åsikter!
för att förklara lite så ska jag bygga en husbåt och detta fönster kommer vara kärnan i designen. tog mig lite extra tid att svara, tänkte jag kunde bifoga en bild så ni förstår vad jag menar med kärna :)

och vikten är det minsta problemet av alla :) plattformen som huset kommer flyta på kommer ha en flytt förmåga på 20ton och det ända som kommer att väga på denna båt är akumuleringstanken, fönstret och motorn.
 
  • stort fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verktygsgurun skrev:
Ett treglas fönster väger cirka 45 kg per kvm....fasta fönster kan man få väldigt stora. Jag tror inte TS skall ha dem på en husbåt bara för att han kallas sig så...:)
Citerar mig själv....
Men ack så fel jag hade !! Det var ju till en husbåt....Häftigt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.