Hej,
Någon som har erfarenhet av att byta ut spik i brädorna i lockpanel fasad?
Entreprenören har använd spik som inte är varmförzinkad och vill nu försöka ta loss de felaktiga spikarna utan att ersätta brädorna. Är detta ett godtagbart sätt att lösa problemet??

Tacksam för kloka kommentarer...
 
Ola78
Det skulle jag vara mycket tveksam till, jag skulle inte tycka det var godtagbart. Hur ska han ta bort spiken utan att skada panelen, visst det finns spikutdragare men det blir alltid märken av en sån när man slår klon runt spiken. Har nu din entreprenör gjort fel borde han stå för det fullt ut också.
 
J
Jag hade inte godkänt det.

Blir fula märken och du kan vara säker på att de inte tar ut alla felaktiga spik även om de hävdar att de gör det.
 
Det kan gå, är det klen spik och blank så kan man få ut dem utan att skada locken mer än vad skallen har dragit in. Vissa lock går sönder säkerligen, och dessa får bytas. Att byta lock garanterar inte att det blir bättre rent estetiskt, en felinställd spickpistol kan ge riktigt fula märken.

Kan de inte byta en bit och så får du se om du godkänner resultatet?
 
Har precis varit ute och inspekterat arbetet. Måste säga att det verkar som att de lyckats få ut spikarna utan att skada brädorna. Såg att den gamla spiken var rostig ända in till spetsen, ganska konstigt tycker jag?! Däremot såg jag också att de nu har spikat med dyckert istället för trådspik. Alltså täcker inte den nya spiken inte de gamla spikhålen... Blir så trött på hantverkare. Nu får jag nog tvinga dem att byta panelen helt, eller vad säger ni??
 
Ola78
Det tycker jag du bör göra. Dom borde väl fattat det själva att man inte kan spika panel med dyckert, kommer ju inte finnas nån riktig skalle som håller kvar panelen.
 
Jag hade ju blivit väldigt rädd för andra fel om en snickare använder sig av icke galvad spik utomhus?
 
Ola78
Håller med Hubbe, om dom gjort ett så enkelt fel som att välja ogalvat ute så kan dom säkert gjort andra fel med. bara hoppas att du inte har sån otur.
 
Såg på äntligen hemma för några år sedan där Timell byggde ett plank av tryckta 22*120 som han sköt upp med dyckertpistol !! Man blir så trött !! Hur länge satt dom uppe ?? En månad eller ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.