Hej,

Vi har hittat en tomt som vi gillar som säljs av LB-hus i Göteborgsområdet. Jag skulle gärna vilja läsa om erfarenheter av LB-hus både positiva och negativa.

Det huset vi funderat mest på är Ugglan 117. Någon som har byggt detta eller något annat av LB-husen? Är ni nöjda, har det varit några problem etc?

Tacksam för alla tips!
/Anna
 
Hej
Vi håller på och bygger en Ugglan 159, plattan ska gjutas i november så vi har inte kommit så långt än. Men än har vi inget att klaga på LB hus. Min grannes föräldrar har precis byggt ett lb hus, de flyttade in i somras. vet ej vilken av de och de är mycket nöjda. Jag har även pratat med en annan som byggt ett lb hus och de är också nöjda! Själv tycker jag om just Ugglan serien!!
/Evagreta
 
Hejsan!

Tänk gärna på att få skriftligt på vissa saker vilket gör det lättare. Säljare kan ibland lova saker i ena stunden och sedan glömt bort den vid nästa tillfälle... Begär att få skriftliga prisuppgifter på "extra" arbeten så slipper man nog säker några bekymmer längre fram...
Detta kan jag tänka mig är generella problem som kan dyka upp med alla olika husförsäljare.

Vi har haft en bra dialog med våran säljare och byggare.

Vi skall bygga en Ugglan 159, och grävningen skall börjas under november.
 
mellan våran säljare och oss skriver vi allt vi diskuterar så man har det på papper, det måste man och det gäller väl alla husleverantörer/byggentreprenader/säljare, annars står ord mot ord.


En till som ska bygga Ugglan 159 så kul! Var ska ni bygga?
 
Hej,
våra bästa vänner bygger ett jordugglan? nyckelfärdigt med LB-hus i Gbg. De har inflyttning i november 2006. Än så länge är de supernöjda, framförallt med snickarna som är lätta, trevliga och noggranna. Vet att vvs-killen är "struligare" men det har inte varit något större problem.
Deras säljare är också otroligt mån om dem som kunder och snabb på att ta kontakt så fort det är beslut som skall tas.

mvh
TyraMyra
 
Jag tycker också att Ugglan 159 ser ut som ett trevligt hus men än så länge har vi ingen tomt så jag får nöja mig med att drömma än så länge. ::)


Jag skulle vara tacksam att få veta i ungefär vilken prisklass som huset ligger...?

Ni som bygger, bygger ni med totalentreprenad och fungerar det bra i så fall?

Mvh Zelda
 
Vi kommer att bygga i Örebro.
 
Vi har tagit totalentreprenad och jag har för mej att själva huset går på ca 1.7
sen har vi tagit ett dubbelgarage och en massa tillval också så som ryggåstak, varmluftsugn, golvvärme uppe i badrummet, fullhöjd på skåpen i köket, torktumlare istället för skåp, kamin i vardagsrummet.
Jag är glad att vi tog totalentreprenad, det är tillräckligt mycket att tänka på och ordna ändå. Bara att välja kakel, golv, luckor, bänkskivor är ett helt företag:)
 
Anna N skrev:
Hej,

Det huset vi funderat mest på är Ugglan 117. Någon som har byggt detta eller något annat av LB-husen? Är ni nöjda, har det varit några problem etc?

/Anna
Hej Anna,

Vi håller på och bygger Duvhöken (Modellen är nu ersatt med Ugglan 117, som är lite modifierad) - inflyttning i November.

Erfarenheterna så här långt är bra. I vårt fall så hade LB-hus mycket att göra och låter en annan firma stå för husresning och snickerier.

I grund och botten tycker vi fortfarande det är ett bra hus och hade valt samma husmodell idag (om vi hade fårr välja om). Det är några saker vi lärde oss under den långa resan (en del visste vi från början):

- Isolering i inneväggar ingår inte (går att fixa mot en liten peng - ca 8000)
- insektsnät vid gesimsen (takutsprånget) ingår inte. Lite snålt/dumt - men fixas för en liten peng
- Om ni inte tänker inreda övervåningen direkt, men ändå väljer att installera trappan från början, monteras en riktigt ful vindslucka - denne bytte snickaren ut mot ett snyggare alternativ - mot en liten extrakostnad
- Om ni fundera på att lägga radonslang så kostade det en del (5000 eller 6000 har jag för mig)
- Kakel/kinkers-budgeten är 200 kr/kvm. Man får räkna med att lägga till en liten peng för att få ett lite mer slitstarkt klinkers till groventré och hall.
- Vitvarorna man kan få som tillval (disk/tvätt/tork) är dyra. Vi gick till en handlare och bad om att få ett paketpris och fick betydligt dyrare modeller av samma märke för samma pris som LB-hus tog. Avdraget för att välja bort befintliga vitvaror är litet och vi valde att ta de som ingick, och själva byta ut spis och fläkt.


Lycka till med ert val!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.