Sedan jag förlängde skorstenen så har mina problem liknande era helt försvunnit. Det är bra drag i skorstenen direkt från start nu, så det kan vara ett skorstensproblem. Förut började jag alltid med en massa tidningspapper för att kicka igång draget.
 
pbengtsson skrev:
Sedan jag förlängde skorstenen så har mina problem liknande era helt försvunnit. Det är bra drag i skorstenen direkt från start nu, så det kan vara ett skorstensproblem. Förut började jag alltid med en massa tidningspapper för att kicka igång draget.
Jo jag har provat det men:S.... efter att pappret har brunnit kan man inte öppna på ett bra tag då det kommer rök in efter som det alltid ligger lite papper kvar och glöder... :(

Jag har en ganska tjock skorsten skulle tro på en 80x80 . Men långden är kanske inte så långt, kanske en 3,5 ~ 4m skulle jag tro?. Har aldrig fått frågan.:D


Har funderat på att skaffa en Aspirotor_stor.jpg Men står att de är för öppen spis :|
 
klaga inte på din skorsten, chrille :) . Min är ca 11 m lång och det hjälper inte heller . När det till slut tar sej så blir draget alldeles för bra så det visslar om och man får höja tv ljudet. Men tills man kommer så långt så kostar det några nervtrådar :).
Jaaaa den där berömda effektspjäll har jag också hittat och förbannat :). Hela 4 st 90-gradiga svängar på en ca 50cm lång rökkanal utformat som en brevinkast. Man kan kallt räkna att det bromsar det bästa skorstensdraget markant. Vid en svagt skorstensdrag är det ju en katastrof.

Tillverkaren säger att man ska starta med öppet lucka - ok.
Jag tar först några små pinnar och en massa tidningar för att skapa draget , tidningar brinner bra så dom dras in i skorstenen, det ryker ut, stänger luckan , elden dör så lägger jag några små pinnar och papper till för dom förra brann upp eller ligger i hörnan och vill inte brinna för papper tar all luft och "släcker" pinnarna, mer tidningar för att tända pinnarna , öppen lucka , nu börjar det ryka in igen för pinnar tog eld och papper flygger runt , försöker stänga luckan för att inte bli inrökt, allt nästan slocknar .... börjar om från början, tar brasblock ( vax?) till hjälp för att få fyr på halvbrända vedbitar men nu brinner det lilla som tog eld , öppnar luckan låååångsamt för att lägga mer ved och flamman nästan blåses bort, det börjar ryka igen, stänger snabbt och elden verkar dö, mer tidningar, nu blir det för mycket fart på veden så det bolmar , öppnar luckan för att öka draget, mer rök ut ..... ibland ger jag upp :)

Den snurran du vill köpa skapar draget bara när vinden blåser och får den att snurra. Kanske inte så lyckat när man inte eldar och det blåser friskt ute. Du får mer hjälp av den där kanten/avskärmningen som du funderat på, tror jag. Kanske kan du limma/fästa en remsa provisoriskt bara för att testa om det gör nytta?
gaia
 
Tack för alla svar :)
Det är en liten "bubbla" i toppen av insatsen och under den så sitter det en skiva (kanske tänkt att stoppa röken?). Den har alltså inte platt tak. Tyvärr så valde vi sidohängning av luckan. Förstår nu att vi skulle valt hisslucka......(fast skillnaden var 7.000:)

Har provat att stänga tilluften när vi öppnar luckan och der var faktiskt liiite bättre :).

Tittade lite extra på lågorna och dom blir markant mindre när man stänger luckan. Jag tror att den får för lite tilluft då. Bara att såga upp omramningen och ansluta ett större rör känns det som :cool:...eller reklamera. För jag vill inte ha ett "rökeri i vardagsrummet" som "gaia" berättar om.
 
gaia skrev:
Tillverkaren säger att man ska starta med öppet lucka - ok.
Jag tar först några små pinnar och en massa tidningar för att skapa draget , tidningar brinner bra så dom dras in i skorstenen, det ryker ut, stänger luckan , elden dör så lägger jag några små pinnar och papper till för dom förra brann upp eller ligger i hörnan och vill inte brinna för papper tar all luft och "släcker" pinnarna, mer tidningar för att tända pinnarna , öppen lucka , nu börjar det ryka in igen för pinnar tog eld och papper flygger runt , försöker stänga luckan för att inte bli inrökt, allt nästan slocknar .... börjar om från början, tar brasblock ( vax?) till hjälp för att få fyr på halvbrända vedbitar men nu brinner det lilla som tog eld , öppnar luckan låååångsamt för att lägga mer ved och flamman nästan blåses bort, det börjar ryka igen, stänger snabbt och elden verkar dö, mer tidningar, nu blir det för mycket fart på veden så det bolmar , öppnar luckan för att öka draget, mer rök ut ..... ibland ger jag upp :)
Usch, vad jag känner igen det :@q(;^;)p.
 
Så här ser den ut före omramning (oj, vilken stor bild det blev :wow:):




Sommar2010021.jpg
 
gaia skrev:
klaga inte på din skorsten, chrille :) . Min är ca 11 m lång och det hjälper inte heller . När det till slut tar sej så blir draget alldeles för bra så det visslar om och man får höja tv ljudet. Men tills man kommer så långt så kostar det några nervtrådar :).
Jaaaa den där berömda effektspjäll har jag också hittat och förbannat :). Hela 4 st 90-gradiga svängar på en ca 50cm lång rökkanal utformat som en brevinkast. Man kan kallt räkna att det bromsar det bästa skorstensdraget markant. Vid en svagt skorstensdrag är det ju en katastrof.

Tillverkaren säger att man ska starta med öppet lucka - ok.
Jag tar först några små pinnar och en massa tidningar för att skapa draget , tidningar brinner bra så dom dras in i skorstenen, det ryker ut, stänger luckan , elden dör så lägger jag några små pinnar och papper till för dom förra brann upp eller ligger i hörnan och vill inte brinna för papper tar all luft och "släcker" pinnarna, mer tidningar för att tända pinnarna , öppen lucka , nu börjar det ryka in igen för pinnar tog eld och papper flygger runt , försöker stänga luckan för att inte bli inrökt, allt nästan slocknar .... börjar om från början, tar brasblock ( vax?) till hjälp för att få fyr på halvbrända vedbitar men nu brinner det lilla som tog eld , öppnar luckan låååångsamt för att lägga mer ved och flamman nästan blåses bort, det börjar ryka igen, stänger snabbt och elden verkar dö, mer tidningar, nu blir det för mycket fart på veden så det bolmar , öppnar luckan för att öka draget, mer rök ut ..... ibland ger jag upp :)

Den snurran du vill köpa skapar draget bara när vinden blåser och får den att snurra. Kanske inte så lyckat när man inte eldar och det blåser friskt ute. Du får mer hjälp av den där kanten/avskärmningen som du funderat på, tror jag. Kanske kan du limma/fästa en remsa provisoriskt bara för att testa om det gör nytta?
gaia
Jag skrattade gott!!!!!!!! när jag läste detta... Fan vad jag kände igen mig:D Fast jag har blivit skogs tokig och nästan hivat in bensin! (lovar att jag inte ska) Hade det inte varit för att jag har byggt om spisen och runt den, hade jag slängt ut skiten och använt den som öppen spis igen...

Du skulle bara ha hört alla teorier (ifs är detta utanför kassetten men ändån) om hur och varför de fasta spjället som sitter in i skorsten skulle stå... det var på gränsen till uppbrott! mellan mig och sambon. Tills jag en vacker vår filmade in och fann att vi har vridit på en genomgående rund pinne utan spjäll...:O "Det brinner ju för fan bätter nu! än innan"d^_^b

Denna skapelse har bara skapat problem. Har rökskador i tak ock på väggar och känns som att det man eldar brinner upp på 15min och skiten hinner knappt ge tillbaka någon varme...

Har även efter tappad räkning med försök att öppna långsamt m.m Över gått till F1 tekniken... Lägger upp ved bitarna så de ligger på rad... 1 -2 -3 NU! öppna fort som fan! hiva in veden och pang! igen med luckan....
 
Redigerat:
_chrille_ skrev:
Har funderat på att skaffa en [bild] Men står att de är för öppen spis :|


Har läst att det finns något som kallas för rökgasfläkt. Men dom är dyra och FULA! Undrar om det är effektivt? Någon med erfarenhet?
 
Babbo skrev:
Så här ser den ut före omramning (oj, vilken stor bild det blev :wow:):
det ser ju verkligen bra ut med den koppan.

Om du tycker att det kommer för lite luft så den enda nackdelen blir att du inte kan lägga för mycket ved åt gången men annars ska det inte vara mer problem med den. 3-4 brinnande klabbar skapar värme och stämning. Jag tror att det räcker med den luften du får in bara du inte har ambitioner att få samma brasa som på deras reklambild där lågor slår mot taket :). Det ska bara brinna /glimma lugnt utan våldsamma utbrott då hela glaset ser ut som fönster till helvetet :).
gaia
 
gaia skrev:
Tillverkaren säger att man ska starta med öppet lucka - ok.
Jag tar först några små pinnar och en massa tidningar för att skapa draget , tidningar brinner bra så dom dras in i skorstenen
:D Jag inser att det finns en massa olika kombinationer av kassetter och skorstenar som uppför sig på olika sätt, så det kanske inte är värt något att försöka ge tips från de erfarenheter man har från de eldstäder man eldat i. Fast jag skulle säga att man ska börja med stängd lucka, fast inte regla den så hårt så att det kan dra in lite extra luft genom en liten springa i början. På handölkassetten brukar jag ladda med mycket småpinnar i början och ha luckan stängd, men låta själva handtaget vara uppfällt i början och sedan dra igen det sakta efterhand när det börjar bli varmt och draget kommer igång. Brinner det för mycket drar jag igen handtaget lite mer, håller det på att slockna öppnar jag det lite. Ungefär som att man börjar med choken ute på en gammal förgasarmotor och sedan puttar in den alltefter när motorn värms upp och försöker ha den så långt in som möjligt utan att motorn börjar gå dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.