Ja som rubriken lyder, har två sladdar som kommer rakt ut från väggen som är kopplade till en lampbrytare bredvid dörren och undrar då om jag får koppla med ex sockerbit vidare till en lampa och från samma sockerbit vidare till en frånluftsfläkt så att den går igång samtidigt som man sätter på lyset?
utrymmet som detta är i är en toalett med handfat men ingen dusch.
 
Nix, krävs att någon arbetar under behörighet för det jobbet..(ändring /utökning av fast installation..)

Rätt gjort sätter man en kopplingsdosa över utkommande rör och drar/klamrar EKK till lampa & fläkt. (Kanske även någon tycker man. behöver en säkerhets-/arbetsbrytare till fläkten?)
 
Redigerat:
kanske var otydlig men får man inte ens sätta upp en lampa i taket ens ifall det bara är två sladdar som sticker fram? är ju ofta så i lägenheter , gamla hus mm
 
Jo, det får du - det handlar ju bara om en lampa. Men att "koppla två sladdar" till en dosa, lampa och frånluftsfläkt kräver behörighet även om du säkert skulle fixa det korrekt. Vad är det för matning till fläkten - anslutningssladd med stickpropp eller fast installation?
 
fast installation på fläkten, så som det är nu så sitter det en lampa kopplad till sladdarna som kommer från väggen och vill koppla in en fläkt som går när man tänder ljuset, (byggmax frånluftsfläkt) och att ta dit en elektriker för något så simpelt är ju löjligt, är ju inte svårare än att trycka in kontakten till ett grenutag för att kunna ha fönsterbelysning i sovrummet
 
Jo det kan jag hålla med om. PST har beskrivit hur det utförs korrekt. Står det i installationsbeskrivningen till fläkten att den ska föregås av en allpolig brytare så ska det finnas en sådan också mellan dosan och fläkten, även om jag tror många nöjer sig med säkringen.
 
Ok, tackar så mycket för mycket bra svar :)
 
Tips:
Om det bara är två "trådar" till lampan, alltså ojordad, så måste du se till att skaffa en fläkt som inte kräver skyddsjord.

(Med andra ord en fläkt som är helt i plast ungefär...)
 
yxis skrev:
Tips:
Om det bara är två "trådar" till lampan, alltså ojordad, så måste du se till att skaffa en fläkt som inte kräver skyddsjord.

(Med andra ord en fläkt som är helt i plast ungefär...)
Eller dubbelisolerad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.