Jag och min tjej håller på att leta hus och nu har vi hittat ett fint gammalt hus från 20-talet som vi (om vi köper det) vill återställa den gamla känslan i.

Som en del av detta ingår att få bukt med de vitoljade furu och parkettgolven. Vi gillar golven och vill inte byta ut dem (då det är originalgolv) utan vi vill olja dem med opigmenterad olja, går det att slipa bort den via oljan eller måste vi stå ut med vitoljade golv?

Tacksam om någon som gett sig på detta vill dela med sig av sin erfarenet!

/Roger
 
Hej!
Vitpigmenterat golv är ju en trend just nu så du kanske blir den förste som går mot strömmen ;). Pigment som används är krita och/eller titanoxid i pulverform och den tränger i sprickor och i den mera porösa delen av veden. Men det är svårt att säga hur djupt det sitter och man kanske måste slipa/skura rätt länge för att komma till den helt rena ytan.
gaia
 
Tack för ditt svar, det var som jag befarade.

Visst är det fint med vitoljade trägolv, det är bara det att jag inte vill ha dem i en återskapad sekelskiftesmiljö.

Man borde det inte finnas något lösningsmedel som på ett effektivt sätt avlägsnar pigmentet?

Är man puritan så är man...

/Roger
 
Tyvärr är det slipa som gäller.
 
Immobil skrev:
Tyvärr är det slipa som gäller.
Vet du om det räcker med en "vanlig" slipning eller måste man räkna med att pigmentet trängt ner så pass djupt att man måste slipa extra mycket?

/Roger
 
Jag tror inte du klarar det med en enkel planslip. Såvida du inte har mycket tid att fördriva :D. Satsa på att hyra en riktig golvslip. Riktiga verktyg = halva jobbet ;)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.