jag har denna dyckert som jag använder till lister hemma den är elförzinkad - innebär det att jag kan använda den till att sätta fast foder utomhus runt dörren - eller kommer de att rosta?


finns det isåfall dyckert till dyckertpistol för utomhusbruk?
 
Elförzinkat rostar i utomhusmiljö! Bara galvat eller rostfritt ute!
 
Aluminium funkar också ute.
 
Är inte galvad och förzinkad samma sak?
 
ok

har inte sett galvad dyckert för tryckluftsverktyget - får väl spika dyckert eller limma istället
 
storkarp skrev:
Är inte galvad och förzinkad samma sak?
Nja. Galvad heter också varmförzinkad. Elförzinkade prylar tål inte utomhusmiljö för 5 öre.
 
Lyfter tråden.
Upplever själv att det är lite rörigt med "galvat", "elförzinkat" och "varmförsinkat"

Galvanisering = " elektrokemisk förzinkningsprocess " (https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering)
Så att kalla varmförzinkat för galvat är ju egentligen lite tvetydligt.

Som jag förstått så har elförzinkning inte samma motståndskraft mot korrosion som varmförzinkat.
 
Galvat/Varmgalvat = varmförzinkat

Jag tror dessutom att elförzinkad spik inte får användas enligt AMA i och med att dragmotståndet i trä är sämre än t.o.m. blank spik. När jag byggde mitt hus 2004/2005 sa min KA att han skulle spika upp mig i tummarna om jag använde annat är varmförzinkad spik.
 
Galvat betyder galvaniserat som definitionsmässigt betyder elförzinkat. Varmförzinkat innebär att man doppar i flytande zink, det är en helt annan process. Varmgalvat finns ingen process som heter.

Alltså:

Galvat = elflörzinkat, används bara inomhus
Varmfözinkat används utomhus
Varmgalvat finns inget som heter

Men missförstånden gällande detta är ju legio.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
f91jsw skrev:
...
Varmgalvat finns inget som heter

Men missförstånden gällande detta är ju legio.
Visst är det. Inte ens rörläggarna, smederna och för den delen galvaniseringsindustrin förstår bättre och säger varmgalvat om allt. Det finns en uppsjö industrier som officiellt kallas varmförzinkning för "varmgalvat". Det är säkert en tidig anglifiering "in action". "Galvanize" betyder förzinkning. "Electrogalvanize" galvanisering :D

Varmgalvat = varmförzinkning i folkmun.
 
Väcker en gammal tråd till liv. Finns det verkligen inte dyckert för utomhusbruk till dyckertpistoler? Har googlat en del men hittar bara elförzinkade.
 
Vilken storlek ska du ha? Finns ju rostfria dyckert.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vilken storlek ska du ha? Finns ju rostfria dyckert.
Jag tänkte mig längd på ca 30-40 mm. Var hittar man rostfri dyckert? Jag tycker jag har sökt, men hittar bara sådana man slår i för hand med hammare.

Edit: Ok, "rostrfri" var nyckelordet. Jag har sökt på dyckert för utomhusbruk och varmförzinkad. När jag sökte på rostfri hittade jag. Tack för svar :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.