Jennielundgren: Häftigt projekt, kul att se att det går att göra sånt själv :), du får gärna lägga upp bilderna i en egen projekttråd om ditt bygge, tror att det är många som är nyfikna.
AnnaJohanna: Superbra med prisreferenser d^_^b

Hur mycket ingår i bjälklagen för det priset? är det inkl isolerskivan, golvvärmen och övergjutningen eller tillkommer det?

Är det inkl övriga installationer (tex rör för el&VVS) i väggar och bjälklag i det priset eller tillkommer det?
 
Det ingår inte isolerskivor, golvvärme och övergjutning men däremot ingår ingjutna dosor och tomrör i väggarna och i betongbjälklaget i den mån det måste/bör sättas dit redan vid prefabriceringen. I priset ingår också pelare (2 st) till balkongen i sydost, färdigt isolerat betongbjälklag till den andra balkongen (över köket) en pelare inne som behövs centralt placerad för att bära upp betongbjälklaget. Vi ska dock diskutera med tillverkaren på måndag om att kanske istället göra en bärande vägg vid trappan istället för pelare. Överhuvudtaget är tillverkaren väldigt lyhörd och tillmötesgående och försöker hitta bra individuella lösningar, så jag ska ta upp frågan om att få betongbjälklaget ännu mer "färdigt" vid leverans, det vill säga isolerskivor och värmeslang ingjuten vid leverans, om det är tekniskt möjligt vill säga.
 
Undrar om de kan få till golvvärmen i fabrik med det konveptet, gv-sektionerna skiljer sig nog ganska mycket från bjälklagselementens utformning, så det blir många ihopkopplingar av gv-sektioner som måste göras nånstans.

En fördel med att lägga på det i efterhand är att det inte blir några skarvar av rören och därmed mindre risk för läckor, men det är ju bekvämt om golvvärmen är ingjuten från fabrik.

Innan Alfa Stenhus gick i KK var jag väldigt sugen på deras koncept för bjälklag där de har golvvärmen ingjuten i fabrik men då har de ett installationsutrymme under bjälklaget där golvvärmen kopplas samman (och där även ventilation, VVS och el kan dras, det underlättar även om man vill ändra på installationer i efterhand.)
 
rickardg skrev:
Undrar om de kan få till golvvärmen i fabrik med det konveptet, gv-sektionerna skiljer sig nog ganska mycket från bjälklagselementens utformning, så det blir många ihopkopplingar av gv-sektioner som måste göras nånstans.
Ja, jag tänkte detsamma. I och för sig vill jag minnas att bjälklagselementen kommer i endast två stora "flak", så då skulle det bara bli en extra koppling jämfört med vid ingjutning på plats gissar jag. Efter besöket hos tillverkaren i morgon vet jag dock förhoppningsvis "allt".
 
mellanbjälklagens största storlek har väl ungefär samma begränsningar som väggelementen, vilket för många tillverkare brukar vara storleksordningen 2.8 x 9m, men för radhusen du såg var innermåtten 6x9.6m så delar man det i två blir det ju 2 flak på drygt 3x9.6m vilket kanske funkar att transportera ändå, men ditt hus blir lite större än radhusen så då måste det bli fler flak (står dock inget om elementens maxstorlek på VPB's hemsida)

det kan bli fler än en extra koppling även om du bara har två flak beroende på hur många av slingorna som finns på fler än ett flak, samt var golvvärmefördelaren sitter (till vilken det går två rör från varje slinga oberoende på vilket flak slingan finns, om man inte har en golvvärmefördelare per flak)

ja efter måndag vet du mer, ska bli spännande att höra om hur det går :)
 
AnnaJohanna, såg uppdateringen på din blogg, intressant läsning och väldigt trevligt att se bilder från fabriken d^_^bd^_^bd^_^bd^_^bd^_^b
 
Rickardg: Jag är ganska ny här, har inte fullt koll på trådar och liknande. Är rätt så oteknisk... Tips? :)

AnnaJohanna: Min far är väl insatt i hela gjutningsprosessen (betongmästare) och har själv gjort ett liknande hus innan oss så vi har god vägledning. Annars skulle vi aldrig ha gett oss in på detta :) Men det har gått väldigt smidigt - tack vara honom. Jo, vi har fått lägga till och ta bort dosor during the way - so to speak. Det har varit bra - har kommit på lite extra ställen vi vill ha uttag på :)

Jag har försökt att maila bilder till dig men det tjorvar med "Aktiv X controller" - och vet inte hur man löser det. Men ska kolla lite närmare ikväll. Jobbet kallar nu :)

Kul att följa din blogg - ser gärna lite mer bilder :)
 
JennieLundgren: Husbyggestrådar brukar för det mesta ligga under "Socialt och projekt", så gå in där och klicka på den gröna knappen "Nytt ämne", välj någon lämplig rubrik i stil med "JennieLundgrens betonghusbygge", sen är det bara att beskriva ditt husbygge i ett inlägg och sedan klickar du på gemet (knappen brevid smiley knappen) för att ladda upp bilder. För varje bild måste du klicka på "browse" och leta upp bilden och sedan klicka på "ladda upp" för att ladda upp bilden, gör det sedan för alla bilder du vill ha med i ditt inlägg. Sen allteftersom husbygget fortsätter är det bara att svara på tråden och skriva nya inlägg som du bifogar nya bilder i på samma sätt. Utrymmet för bilder är dock begränsat så om man vill lägga in många bilder behöver man lägga upp dem på en server någonstans och visa dem länkat därifrån men det är lite mer komplicerat men börja med att bara bifoga bilder så som jag skrev ovan.
 
Ja, vi kör, som ni sett i bloggen, sannolikt håldäck. Så nu har jag flyttat en dusch på övervåningen och lagt den i linje med ett handfat och en toa för att kunna dra avloppet i ett av de 185 mm stora hålrummen i håldäcket. Tycker håldäck verkar vara rätt smidigt. Reglar upp väggarna direkt ovanpå utan någon föregående gjutning. Visst, man får därefter jämna ut med ett tunt lager flytspackel innan man lägger golvvärmeplattorna med slang och därefter golvet, men man slipper besväret med att gjuta ett helt nytt golv. För vår del tillkom efter mötet med Prefab i Vimmerby två bärande väggar, det vill säga väggar som tidigare skulle reglas upp runt trappan prefabriceras i betong istället och hjälper till att bära upp håldäcken tillsammans med en pelare i rostfritt stål i köket. Ingen nackdel med väggarna förutom att de är några centimeter tjockare och tar utrymme där jag precis fick in en dusch/WC som uppfyllde de föreskrivna handikappmåtten. Arkitekten hade inte ritat in bärande väggar där men å andra sidan hade vi då inte bestämt oss för betongbjälklag. Konstruktören på Vimmerby Prefab verkar dock vara mycket noggrann och vill ha rejäla marginaler. Han hade också synpunkter på fönster som var placerade för tätt eller för nära betongelementets kant. Så idag har jag justerat det på vår Photoshopritning, vilken jag snart hoppas få omvandlad till en CAD.

Ser fram emot dina bilder Jennie! Det kommer många fler på min blogg framöver, och även rörlig film med ljud.
 
Verkar smidigt med håldäck, man slipper gjutning och tillhörande stämp osv och får dessutom en framtida möjlighet att peta in extra installationer i bjälklagen i efterhand om man kommer på nått för sent :)

Hur ser lösningen ut för balkongen över köket, blir det betong överst och sen isolering innanför och träinnertak typ eller hur gör ni där?
 
rickardg skrev:
Hur ser lösningen ut för balkongen över köket, blir det betong överst och sen isolering innanför och träinnertak typ eller hur gör ni där?
Ja, det är riktigt. Det betongdäcket levereras och monteras också med stommarna och är prefabricerat med ett svagt fall. Isoleringen sätts på undersidan till i nivå med en balk som bär upp däcket i bakkant. Höjden i tak nere blir generellt 2,7 men i köksdelen, som ligger under balkongen, blir det på grund av isoleringen 2,4-2,5.
 
Hur gick det med egen tråd om ditt bygge AnnaJohanna? följer din blogg med spänning, ska bli kul att se bilder på betongleveransen, vore kul med egen tråd om bygget åxå med mer detaljer och diskussion :)
 
Nyss hemkommen efter en kvällsinspektion av huset. :cool: Svårt att slita sig när det nu kommit igång och det är en nästan overklig känsla att väggarna vi bara sett på ritningar nu står där... Men javisst är det en bra idé med en egen tråd. Ska fixas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.