Hej,

Jag funderar på att byta isoleringen som finns mellan bjälklaget i ett av golven. Under finns ett gammalt garage, som jag vill disponera om, vill samtidigt sanera lukten av olja och avgaser, som tar sig upp till rummet ovanför.

Min fråga är: vad kan en omgång nytt spån (ca 3kubm) kosta? och kan man använda något annat i ett så gammalt hus (byggt 1932)? Jag vill hålla mig till naturprodukter, men blir det inte bättre med ickeorganiskt material istället? Källaren under håller 15grader på vintern, måste jag ens isolera golvet?
 
Snälla snälla snälla?
 
Du kan få 3kubik gratis av mig om du hämtar det i Göteborg, torrt och fint, från 1936.
Håller på att riva ut vindsbjälklaget, halva gjort nu och jag har svarta sopsäckar med spån stående överallt som jag inte vet var jag ska göra av.
 
Om du inte isolerar golvet så finns risken att kylan tränger in genom ytterväggen och upp i golvet som du har i bostaden. Jag lade tidigare lösa planer på att förbättra isoleringen pga ev sättning (av spån) i våra golv men när jag tog upp ett inspektionshål så vidsade den sig vara helt ok upp till innergolvet. Googla på randisolering golv. Det finns olika isoleringsmaterial gjorda av cellulosa (gammalt tidningspapper eller CTMP).
 
Spånet borde inte kosta många hundralappar. Har du ingen brädgård med eget hyvleri i närheten? Spån används ju flitigt som strö i djurhallar typ häststall. Annars är ju stenull också en naturprodukt. Problemet med spån är att det måste vara tort. Det är visserligen virket när det går igenom hyveln men ofta blåses det ut i en vagn eller liknande på baksidan av hyvleriet. Där blir det fuktigt och utsätts för väder och vind.

Förr blandades ofta kalk i spånet för att binda fukten men det är inget att rekommendera.

Lukten från garaget blir du av med genom att hindra luften att tränga upp genom konstruktionen. Använd en smidig vindduk som du klämmer fast på bjälkarna med hjälp av en läkt på typ 10x25 mm.
 
Tack för tipsen... Jag söker runt i närheten av där jag bor, men Gbg är tyvärr för långt för min skruttvolvo...
 
Har du ett garage under så skulle jag välja cellulosa isolering istället, den är "skyddad" via olika tillsatser mot brand vilket inte spånet är. Tveksam till om vindduken kommer hindra lukten att ta sig upp, antagligen har du självdrag i kåken eller mekansik frånluft som gör att du har undertryck inomhus vilket är anledningen till luft tar sig in via golvet/taket i garaget och tar med sig lukten. Jag skulle ha satt upp åldersbeståndig plast i taket i garaget och dubbla gipsskivor (spacklade skarvar) eller en liten frånluftfläkt (typ paxfläkt)i någon vägg i garaget som går på ex strömbytaren till takarmaturen, så att varje gång du åker in där med bilen eller ut går fläkten i 15 min och suger ut luften utomhus istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.