Rekommenderar dig inte att ha den i vardagsrummet. Även de tysta modellerna är störande plus att ska man ha lite kraft på utblåset (vilket man vill så att värmen sprider sig bättre) blir även vinddraget störande,
 
Under förutsättningen att kakelugnarna går att elda i och att ni har torr ved så kommer ni att klara er bra i vinter.
Läs på hur man eldar i en kakelugn. Man skall inte elda hela tiden. En brasa på morgonen och en på kvällen är fullt tillräckligt.
Tilläggsisolering av vinden är ingen dum ide och om ni skall bara vara på neder plan så kanske övre plan bara behöver grundvärme c:a 10 grader. Då kommer det att gå åt mindre ved och att hålla lägre temperatur i delar av ett gammalt hus är inget problem.
 
gustavk: Aha, då blir det nog hallen istället :)

valter53: Det första vi ska göra när papprena är skrivna är att boka tid att provtrycka skortstenarna och hoppas och be att det inte är några stora fel utan att det är eldningsbara i vinter. :) Det jag läst är att man inte ska elda mer än 2 kg i timman ungefär. En brasa morgon och kväll à 2 kg då, låter det bra? Eller länk eller tips på böcker där jag kan lära mej mer :)
Tanken är att fixa bottenvåningen först och bo så över vintern och sen fixa övervåningen under vår och sommar. Tänkte då lägga igen trappen med en skiva med isolering.
 
Hittade lite intressanta sidor med hjälp av google :)
 
Hemmakatten
Mitt absoluta råd är att GÖR INGENTING nu under första vintern. Det går alldeles utmärkt att elda i kakelugnar och annat. har ni ingen ved kan man köpa. Blir det alldeles för kallt så köp ett par billiga element eller värmefläktar på Jula eller liknande. Att panikartat köpa och installera luftvärmepumpar innan ni vet hus huset fungerar och andas tycker jag är vansinne. Pre cis som ni skriver villman inte förstöra o göra hål i gammalt vacker hus och absolut inte innan man vet hur luftströmmarna går. Dessutom kanske ni kommer på att kakelugnarna räcker utmärkt eller att ni skall installera kökspanna eller annat.

Ta det lugnt under denna vinter och fundera på lösningar till nästa vinter.
 
Mmm, skulle vilja göra så men tänk om det blir en till vinter som förra dvs -30 i tre månader... Blir vi inte väldigt väldigt fattiga då? Det är nya oljeelement på hela nedervåningen. Det ligger lite på en höjd oxå med fri fart för vinden framför huset, bakom och på sidor är det mer skyddat, hur mycket kyler vinden ner ett hus? Man ser ju på fasaden på huset att den ser nymålad ut på baksidan medans framsidan är rätt biten av vinden...
 
På Värmepumpsforum brukar folk lägga ut planritningar på husen. Och dom kunniga hjälper med lämplig plats för placering av inomhusenheten (LLVP). Det är kanske rätt tips att låta TS vänta. Men mycket dyrrt kan det bli, om det blir många kalla dagar.
En bra LLVP brukar alltid vara en bra investering i äldre hus.
 
Åhh, precis vad jag behöver, har du någon länk? :)

Tänkte även ringa kommunens energirådgivare så fort vi fått nycklarna.
 
Hittade ett...

Det som slår mej spontant när jag ser de andra planlösningarna är att i de flesta hus har rummen bara en dörr. Alla våra rum har minst 2 dörrar. Det måste ju innebära att luften och därmed värmen flödar runt lättare, eller tänker jag fel?
 
Iaodanne skrev:
Hittade ett...

Det som slår mej spontant när jag ser de andra planlösningarna är att i de flesta hus har rummen bara en dörr. Alla våra rum har minst 2 dörrar. Det måste ju innebära att luften och därmed värmen flödar runt lättare, eller tänker jag fel?
Du har helt rätt!
 
Vad som är bäst beror på så mycket...(Framför allt om det redan finns värmesystemdelar installerade som man kan använda)
Det finns de som gjort (den nedslående) kalkylen att "det spelar ingen roll" om man väger in alla investerings- och underhållskostnader, hamnar priset per kWh ungefär på samma nivå. (Om man inte investerar i en kombination av uppvärmningssystem då det är stor risk att det kan bli dyrare än om man väljer ett enda..).


Bara ett litet exempel: Om man kallställer en del av rummen på vintern..anpassar temperaturen i olika rum...etc: så blir kalkylen väldigt skild från om man skall ha full temp i alla rum....Då kan mycket väl direktverkande el vara billigast....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.