Vi har precis låtit mura in en Spatherm insats. Problemet är att den ryker in! Vi gör enligt konstens alla regler, stänger fläkten på värmepumpen, öppnar fönstret och har torr ved.

Nu har vi upptäckt att i monteringsanvisningarna står det att det ska vara ett 150 mm rör till tilluften men montören har bara satt in ett 100 mm rör! Detta rör har han satt dit med en väldig massa tejp för att det ska passa i 150 mm hålet.
Kan detta vara orsaken till problemet? Hur stor betydelse har storleken på anslutningen för tilluften tro?

Insatsen är uppmurad med inramning och det blir jättejobbigt att åtgärda.......
 
Babbo skrev:
Nu har vi upptäckt att i monteringsanvisningarna står det att det ska vara ett 150 mm rör till tilluften men montören har bara satt in ett 100 mm rör!
Kan detta vara orsaken till problemet?
Det verkar osannolikt att detta skulle vara problemet (men det beror förstås på om kanalen är ansluten direkt till kaminen, eller mynnar utanför kaminen). Eftersom det ryker in blir det uppenbarligen mer gas i kaminen än vad rökkanalen vill ta undan. Oftast beror det på för lågt tryck i huset, t.ex. köksfläkt eller mekanisk frånluftsventilation som är på. Det kan förstås också vara tätt i skorstenen, t.ex. något spjäll eller skräp. Skorstenen måste vara varm för att det ska bli drag i den också, så det kan vara besvärligt i början när det inte eldats på ett tag och den är kall.

Men var ryker den in egentligen? Insatsen borde ju vara någorlunda tät för att hålla koll på att luftflödet genom den är lämpligt, och då borde det inte kunna leta sig ut så mycket rök heller. Kommer det ut rök ur kaminens luftintag är det definitivt för lågt tryck i huset, tätt i skorstenen, eller också är skorstenen så kall att det blir kallras genom den (motsatsen till drag).
 
  • Gilla
Estahle
  • Laddar…
Jag hänger på.... Jag har exakt samma problem... har en "energikassetten" (eurofire) http://www.eurofire.se/Index.asp?Pagenr=1025&menu=2&group=Treglas (med sne front)

Jag kan häller inte öppna utan att röken väller in! har provat allt...

Skorstenen: den är fri (filmat med mobilen genom sot kanalen :p) , tagit av /på huven, spjäll borttaget, öppnat dörrar och fönster, till-luftskannalen är alltid öppen.

Kassetten: (sotar som fan... kan bara elda någon bång sen måste man städa) Har provat att ta bort / täppa igen runt rutorna där det varit öppet, tagit bort det inre spjället samt provat olika lägen, även provat alla möjliga lägen på effekt-spjället

Har provat att elda med ny / gammal vet låtit det ligga i månader inne men nej, ryker som fan.

Till det roliga hör att när det väll brinner, då brinner det då in i helvette... lågorna står nästan i 45° mot baksidan lågorna fladdrar så att det håller på att slockna... och låter som när man försöker att blåsa ut eld. ibland händer det att veden som ligger längst fram inte vill brinna då det blåses ut...
 
_chrille_ skrev:
Jag kan häller inte öppna utan att röken väller in! har provat allt...

till-luftskannalen är alltid öppen.

Till det roliga hör att när det väll brinner, då brinner det då in i helvette... lågorna står nästan i 45° mot baksidan lågorna fladdrar så att det håller på att slockna... och låter som när man försöker att blåsa ut eld. ibland händer det att veden som ligger längst fram inte vill brinna då det blåses ut...
Stryp tilluften när du öppnar luckan så den suger in luft genom lucköppningen iställer för att släppa ut rök. Verkar som att du har alldeles för stort luftflöde genom kaminen när du har luckan stängd också.
 
Redigerat:
mulpac skrev:
Stryp tilluften när du öppnar luckan så den suger in luft genom lucköppningen iställer för att släppa ut rök. Verkar som att du har alldeles för stort luftflöde genom kaminen när du har luckan stängd också.
Men... Tilluften sitter utanför bakom kasetten ? :S det finns inge hål eller rör mellan dem...
 
Tack för svar.
Men var ryker den in egentligen? Insatsen borde ju vara någorlunda tät för att hålla koll på att luftflödet genom den är lämpligt, och då borde det inte kunna leta sig ut så mycket rök heller.
Jag förstår inte heller var det ryker in? Kasetten är helt ny och skorstenen precis besiktigad och godkänd.


mulpac skrev:
Stryp tilluften när du öppnar luckan så den suger in luft genom lucköppningen iställer för att släppa ut rök. Verkar som att du har alldeles för stort luftflöde genom den när du har luckan stängd också.
Det verkar som en bra ide'. Ska prova det.

Men frågan är om jag ska reklamera arbetet eftersom att diametern på röret inte stämmer :S.
 
  • Gilla
Knoparmojaren
  • Laddar…
Babbo skrev:
Men frågan är om jag ska reklamera arbetet eftersom att diametern på röret inte stämmer :S.
Om den får för lite luft är det definitivt läge att reklamera. Lågorna ska vara rätt livliga. Om lågorna är väldigt lugna med mörkgula toppar och övergår i svart rök får den alldeles för lite luft. Syns på röken från skorstenen också; den ska inte vara svart.

Kanske går att reklamera om det funkar bra också, men spontant känns det ju som lite paragrafrytteri att reklamera om man alltid får in tillräckligt mycket luft när man eldar. Kanske bra att snacka med installatören i och för sig och höra vad de tycker om saken. Det där med tejpen låter ju lite mer som ett hempul som snabbfix än vad man hoppas på när man anlitar hantverkare.
 
Redigerat:
_chrille_ skrev:
Men... Tilluften sitter utanför bakom kasetten ? :S det finns inge hål eller rör mellan dem...
På själva kassetten alltså, för den har väl någon ventil eller spjäll för att justera tilluftsflödet?
 
mulpac skrev:
På själva kassetten alltså, för den har väl någon ventil eller spjäll för att justera tilluftsflödet?

Ända som finns är ett effekt-spjäll av små hål på framsidan strax under luckan. Men det hjälper inte att stänga. :(
 
alla kaminer med stora luckor där luckans överkant är jämte med eldstadens innertak kommer att ryka in varje gång man öppnar luckan när det fortfarande brinner friskt i brasan eller skorstensdraget är fortfarande för svag ( vid upptändning). Blir det för mycket rök av någon anledning så har röken ingenstans att samlas och bolmar ut när man öppnar luckan.
Kolla hur en öppen spis är uppbyggd med en stor koppa där röken kan samlas i väntan på evakuering genom skorsten i fall det blir mer rök än skorsten kan svälja just då. Energikasett har ingen sån koppa ..... och många andra kaminer har lika dålig konstruktion. Design fick gå före gammalt utprovat konstruktion ... eller man glömde bort hur man ska konstruera en välfungerande kamin?

Om det inte är undertryck i huset och det ändå ryker in ..... kan man kanske montera en bit plåt i övre delen av eldstaden som håller röken kvar när luckan öppnas. Om man nu kan leva med att inte kunna se genom övre 10-15 cm av glasluckan. Det är det enda sätt att förbättra en kamin som från början är konstruerad för att ryka in vid öppen lucka, tycker jag.
Fattar inte att Energikasseten fortfarande säljer sin missfoster ( har själv en som följde med huset men används ej)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Klassiskt fel ?
tänder du uppe på veden eller under vedhögen ?
Tänder man uppe på kommer inte all ved att börja förgasas det ryker mindre övertänder inte på samma sätt
mera kontrollerad brasa.
 
Har eldat i dessa sorter och tycker det funkar bra. Bara man öppnar luckan försiktigt brukar det inte vara några problem att lägga på ved utan att det ryker in. Själva kanten som hindrar att det ryker in är dock inte så jättestor, så om man öppnar när man har en rejäl brasa igång har det lätt för att ryka in, men oftast finns det ju ingen anledning att öppna just då heller.
 
  • kassett_pano.jpg
  • lilla-fyrkanten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pr95 skrev:
Klassiskt fel ?
tänder du uppe på veden eller under vedhögen ?
Tänder man uppe på kommer inte all ved att börja förgasas det ryker mindre övertänder inte på samma sätt
mera kontrollerad brasa.
Ja, man kan ju ta till olika trix .... det slutar med att bara en i familjen som hade tålamod och kan elda utan att det blir ett rökeri i vardagsrummet. Hur många har kaminer som står oanvända just därför att det ryker in för lätt? Jag är en av dom.

Jag skulle hellre välja en klassisk konstruktion där det är svårt att göra något fel :).
Jag tycker att det är för många spiskassetter på marknaden som utlöser brandlarm när man försöker elda. Det är ju så enkelt att konstruera bort eller i alla fall minska förutsättningar att det ryker in.
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
Ja, man kan ju ta till olika trix .... det slutar med att bara en i familjen som hade tålamod och kan elda utan att det blir ett rökeri i vardagsrummet. Hur många har kaminer som står oanvända just därför att det ryker in för lätt? Jag är en av dom.

Jag skulle hellre välja en klassisk konstruktion där det är svårt att göra något fel :).
Jag tycker att det är för många spiskassetter på marknaden som utlöser brandlarm när man försöker elda. Det är ju så enkelt att konstruera bort eller i alla fall minska förutsättningar att det ryker in.
gaia
Jag köper ditt resonemang till 100% Jag har själv tänkt på detta sätt att kunna kanske sätta någon kant eller något. Jag har tom skissat lite på en ide.....

Har varit och pratat med dem på "skitkassetten";) och har inte fått något som man kan ta på :(

Jag har t.o.m försökt med olika lägen på den inbyggda spjället i kassetten (det som är styrt av luckan). Ovan på den skivan som sjuts undan, hänger en lite plåt bit (litet spjäll ) som öppnas när luckan öppnar upp baksidan. Kan tillägga att detta spjäll inte var på hängt, utan låg löst inuti kassettens rök kanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.