Jag är pågång att göra några egna varningsskyltar, till att varna för el. För ändamålet finns ju en svart "blixt-symbol" med ett enhetligt utseende.

Problemet är ju då, hur jag ska få in denna i elektronisk form till datorns Word-program. Det finns förvisso en annan blixtsymbol i word, men den har ett avvikande utseende, som inte direkt passar i word-sammanhang...

Tips efterfrågas!...

Förtydligande: Var på nätet kan man "hämta" den svarta "blixt-pilen" (utan att få med en hel skylt)?
 
Redigerat:
Ursäkta min nyfikenhet, men var skall du sätta upp dessa?
 
Så där spontanr vill jag säga att den pilen säkert omfattas av copyrightsbestämmelser. Välj något annat som inte är för likt just den pilen men som du ändå kan få fram ett liknande budskap med.
 
Är det för eget bruk, skit i copyright. Det finns ingen som kan hävda att man har copyright på något så allmänt som symbolen för blixt.

Du verkar bara ha word om jag förstår dig rätt? Då får nog leta bilder på internet i jpeg-format o klistra in den i word, det finns massor om du googlar på electricity and symbol och tittar under fliken bilder. Du torde kunna ta en med vit bakgrund om du skall ha det på vitt papper.

Annars brukar jag använda www.itstockphoto.com om jag vill köpa bilder/symboler etc.Men det kräver att du har photoshop/illustrator eller liknande eftersom det oftast rör sig om s.k. eps-format.
 
Annars finns ju möjligheten att skanna eller fota (digitalt) ett "orginal".
 
Y
vad hade du tänkt för bakgrundsfärg till blixten?
 
Y
Googlade en stund för att hitta bra bild på en skylt, hittade, photoshoppade, och återskapade pilens former och här är ett resultat utav det. Svart pil med transparent bakgrund i förhoppningsvis okej storlek:

http://img192.imageshack.us/img192/3604/elblixt1.png

elblixt1.png



Fast denna var väl lite lustigare; och istället för att göra någon nytta så satte jag mig ju och photoshoppade lite på en liknande bild - ifall någon tycker sig vilja ha det motivet (transparent bakgrund, svart motiv, förstorad);

http://img718.imageshack.us/img718/970/elblixt2.png

elblixt2.png



===================================================



interesting_nifty_funny_amazing_warning_signs_09200907241413412304.jpg

warning_electric.jpg

3317047822_7ab25de6d1.jpg

shock_warning_electric_fence_sign_thumb.jpg

w50.gif

S8675.jpg

ND_D20_DangerElectricalHazard.jpg
arcady31100700014.jpg
 
Redigerat:
Mitt första googleresultat:
007.223.jpg

Testen under går ju att klippa bort om man bara vill ha blixten. Detta är väl den vanligaste symbolen jag har sett för varning av elektricitet
 
Användningsområdet, jag ska ha det till är varningsskyltar att hänga på el-stängsel. Sådana finns givetvis att köpa men för c:a 10 kr styck. Och det blir ganska mycket pengar för ett ställe med omfattande djurhållning. Därav min tanke på att använda gult kopieringspapper och skriva ut på från word och sedan laminera in. Har ögnat igenom reglerna för skyltarnas utformning och kommit fram till att en A4 skuren i tre delar (som ett inbetalningskort), torde vara rätt storlek. Så pilen jag söker ska helst bli runt 50-60 mm hög.

Sedan detta med copyrigt: Kan det verkligen vara copyright på denna "blixt-pil"? Har en känsla av ett det finns enhetliga EU-regler för exakt hur denna pil ska se ut. Den brukar ju se likadan ut oavsett skylttillverkare...
 
Laminerat papper har begränsad hållbarhet utomhus.
 
nsiak skrev:
Mitt första googleresultat:
[bild]

Testen under går ju att klippa bort om man bara vill ha blixten. Detta är väl den vanligaste symbolen jag har sett för varning av elektricitet
Jo, den där blixten, är ju helt OK. Frågan är ju bara hur jag gör för att klippa bort resten av skylten? Det bästa är ju att få den helt utan bakgrundsfärg, triangeln, text etc.
 
-MH- skrev:
Laminerat papper har begränsad hållbarhet utomhus.
Jo, fast jag har räknat ut att kostnaden hamnar mellan en och två kronor styck. Så frågan är ju om en "riktig" d.v.s. dyr skylt håller fem eller tio ggr längre?
 
Y
dög inte min pil då alltså som var helt utan bakgrundsfärg och tringel osv..storleken ändrar du i word - vilket jag testade och gick hur bra som helst.
elblixt1.png
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
dög inte min pil då alltså som var helt utan bakgrundsfärg och tringel osv..storleken ändrar du i word - vilket jag testade och gick hur bra som helst.
[bild]
Jo, tack! Den dög jättebra och det blev den jag valde. Har Nu just fixat in den, så den är "satt i produktion"! Stort tack, och tack även alla andra för alla tips!
 
Angående laminerat papper utomhus.
Själva plasten klarar sig några år, men pappret med tryckt bleks kraftigt.
Jag har provat olika skyltar med svartvit laser, färglaser, bläckstråle m.m. och samtliga bleknar inom några månader. Kvar hänger ett inplastat gråvitt papper och fladdrar i vinden.

Möjligen finns det färg/sot/bläck som är beständiga, men jag har inte kollat.

Mina köpe-skyltar till elstängslet har nu suttit i alla fall över tio år och de ser fortfarande ut som nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.