Någon har renoverat ett sekelskifteshus:

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?type=search&pageRefId=37&ObjektID=615858http://www.hemnet.se/beskrivning/824647

I mina lekmannaögon ser det riktigt trevligt ut. Många fina detaljer som verkar tidstypiska. Man verkar ha ansträngt sig för att återskapa hur det kan ha sett ut. Frågan är hur man har lyckats. Har de gjort det bra? Finns det några uppenbara missar? För egen del är byggnadsvårdsintresset relativt nytt och kunnandet begränsat så hjälp mig att se vad som är rätt och vad som är fel!

Om jag startar så skulle jag inte valt klinker i hall och klarblå pärlspont, känns helt fel. Vad tycker ni???
 
Redigerat:
Jag håller med dig, trevligt renoverat men den där blå med brunrött klinker funkar inte. Nu kan det ju vara bilderna som luras, men tjocka jämna färglager? Plastfärg?
 
Antar att den terrakottaklinkers som finns är satt i utbyggnaden (som är i form av ryggsäcken på sidan) varför jag inte ser det som något problem. Tycker personligen att det är tufft att våga dra på med starka färger (tvärs emot dagens vita ideal), något man själv ofta fegar ur på...

Tycker det överlag är riktigt fint, små smaksaker man kanske kan fundera på. Tycker personligen att dubbelurtagen ofta ser hallvtaskiga ut i "byggnadsvårdsimitation" (ser Eljo Renovas svarta på groventrén). Sen har man i stora hallen valt en 1700-talstapet. Å andra sidan finns saker man bara måste gilla! Telefonuppsättningen, Interiört glasverandan och överlådorna i köket för att ta några exempel... Som sagt, möcke fint hus...
 
Fint tycker jag, ehuru kanske lite överarbetat. Men i det stora hela ett fint exempel på byggnadsvård på 2000-talet. Kankse mer av typen "göra så det ser ut som förr" än "göra som man gjorde förr" men vad tusan, alla kan ju inte vara talibaner.
 
TorpSara skrev:
Fint tycker jag, ehuru kanske lite överarbetat. Men i det stora hela ett fint exempel på byggnadsvård på 2000-talet. Kankse mer av typen "göra så det ser ut som förr" än "göra som man gjorde förr" men vad tusan, alla kan ju inte vara talibaner.
Det har du nog rätt i, roligt skrivet! :)

Känns ändå positivt här att man gjort ett försök att renovera tidstypiskt. Till skillnad från många gamla fiskarstugor i Bohuslän där man bara vräker in moderna material.
 
Jag tycker också det ser trevligt ut. Gillar verkligen att de inte gått på den ljusa trenden och målat allt vitt eller ljusgrått. Bara det tycker jag ger ett mycket mer autentiskt intryck.

Min personliga åsikt är att man faktiskt egentligen kan välja vilken kulör man vill så länge man använder en traditionell färgtyp. Kulörvalet är nu liksom förr bara en smaksak medans färgvalet mer påverkar huset och nästa ägare. Den starka blå färgen kan man bara måla över om det är linoljefärg men är det plastfärg är det ju värre för då blir det att acceptera eller skrapa...

Utvändigt tycker jag det är för mycket detaljer, Jag skulle skippat listerna under fönstren och satt en droppnäsa även på utbyggnaden för där tycker jag det blir väldigt tydligt att den slutar i intet till skillnad från resten av panelen som avslutas med en markerad list.
 
Ja, listerna under fönstren ser lite knepiga ut. Är det någon som sett denna variant förut?

Bland det första jag tittar på (nuförtiden!) när jag ser ett gammalt hus är skorstenen och taket. Det finns väl knappt något 100-årigt hus som har originalskorstenen kvar och det är väldigt sällan man ser en snygg renovering. Allt för ofta har man murat upp en alldeles spikrak, modern variant med nya likfärgade stenar. Men någon enstaka gång har man gjort helt rätt och murat en skorsten precis efter gammal förlaga. Då blir jag lite varm i kroppen - gamla skorstenar är ju så vackra!

Vad sägs om taken? Är tvåkupigt tegel ok på ett sekelskifteshus? Och taken på verandan och tillbyggnaden som är av svart plåt eller är det papp? Jag trodde de röda taken var heliga!?
 
Ja, tvåkupigt torde ju inte vara något att diskutera. Plåttak, spån, koppartak, papp mm. har givetvis varierande kollörer så att röda taken skulle vara heliga är kanske en liten överdrift, men åtminstone tegeltaken bör ju traditionellt sett vara tegelröda. Vanligt på sekelskiftets mer dekorerade kåkar är ju plåttaken som ju ger ett luftigt utseende som var eftersträvansvärt vid tiden. På bilderna tycker jag dock det ser ut som papp även om det endast står tegel...

En annan trevlig noterbar sak som är riktigt tidstypiskt med kåken är korsplanlösningen...
 
dengroth skrev:
Bland det första jag tittar på (nuförtiden!) när jag ser ett gammalt hus är skorstenen och taket. Det finns väl knappt något 100-årigt hus som har originalskorstenen kvar och det är väldigt sällan man ser en snygg renovering
Här i trakten där parstugorna är väldigt dominerande så brukar det nästan alltid finnas EN skorsten i orginal och en ny ful blaffa för någon modern uppvärmning. Ofta ser det väldigt störande ut.
 
Anders_Roslagen skrev:
Ja, tvåkupigt torde ju inte vara något att diskutera. Plåttak, spån, koppartak, papp mm. har givetvis varierande kollörer så att röda taken skulle vara heliga är kanske en liten överdrift, men åtminstone tegeltaken bör ju traditionellt sett vara tegelröda. Vanligt på sekelskiftets mer dekorerade kåkar är ju plåttaken som ju ger ett luftigt utseende som var eftersträvansvärt vid tiden. På bilderna tycker jag dock det ser ut som papp även om det endast står tegel...

En annan trevlig noterbar sak som är riktigt tidstypiskt med kåken är korsplanlösningen...
Va? Det skall väl vara enkupigt tegel!? Kom inte det tvåkupiga på 20-30-talen?

På vårt hus har vi en (egentligen alldeles för stor) tillbyggnad, som förra ägaren har gjort, i form av en glasveranda. I alla fall ganska snyggt gjord med riktiga spröjsade fönster. I dagsläget ligger det bara papp på taket men vi har funderat på att lägga falsat plåttak. Bör vi göra det och i så fall skall det vara rött eller svart?
 
Ingen mer än jag som tycker att elmätarskåpet på framsidan skämmer hela bilden?
 
mexitegel skrev:
Ingen mer än jag som tycker att elmätarskåpet på framsidan skämmer hela bilden?
Jag vet inte om man har så mycket att välja på. Tror elverket bestämmer var skåpet skall stå.
 
dengroth skrev:
Tror elverket bestämmer var skåpet skall stå.
Ha, ha den var ju lite rolig... Det är möjligt men jag tycker inte det passar in ändå :p
 
Vårt hus från tidigt 1900-tal har ursprungligen haft papptak med trekantslister...svart alltså! :)
 
Sophie skrev:
Vårt hus från tidigt 1900-tal har ursprungligen haft papptak med trekantslister...svart alltså! :)
Tja... det verkar som om de lokala variationerna var stora. Eller blev det tegeltak först när man hade råd? Det brukar ju heta att man skall sträva efter att bevara taken röda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.